Kom och köp! Alla är vinnare!!

Nu var det dags igen. Kan inte låta bli att skärskåda reklamen som vi fullständigt drunknar i. Förundras varje gång över hur PR-makarna försöker överträffa sig själva. I sin iver att övertyga oss om vilka fantastiska erbjudanden vi inte får missa så blir det oftast patetiska pannkakor av alltihop. 

Idag kom Willys med sitt enastående "Willys erbjuder extra bra priser på fler än 347 varor i våra affärer"!! Var det nån mer än jag som reagerade. "....FLER ÄN 347 varor...". Jaha frågar jag mig, kan det möjligen vara 348 varor, eller kanske 349? Varför inte skriva antalet rakt av? Nä då låter det ju inte lika bra, FLER ÄN skall få oss lättfångade konsumenter att himla med ögonen och brista ut ett fyrfaldigt leve för denna ynnest. FLER ÄN 347 VAROR, det låter det, vilken jäkla tur att det inte var enbart 347 varor, då hade det inte varit mycket att hurra för.

Möjligen att jag är i nån slags övergångsålder där cynismen ger mig svettningar, men visst är det märkligt att det skall vara så svårt att tillhandahålla vettig och relevant information om vad alla handlare vill att vi skall köpa.

                                                  ICA-Stig och Sebastian
                     ICA-Stig och Ulf, radarparet som vet hur de skall få oss att handla mer

Måste få lufta en reflektion i samband med detta. Brukar nån gång då och då handla i en av sta´ns mindre ICA-butiker och blir lika överraskad varje gång. Knappast några kunder i affären, en och annan strosar runt men inte blir det några stora överfulla vagnar som körs genom kassan. Ändå är det inte märkbart högre priser i den lilla affären än i sta´ns största ICA-koloss där överfulla vagnar rullar i en strid ström ur affären, 12-13 timmar/dygn. 

Enligt min enkla logik måste ju ändå den lilla ICA-handlaren gå med vinst, eller...??? Borde inte detta i så fall innebära att vi konsumenter betalar åt h-e för mycket hos den stora ICA-handlaren? Denne borde ju egentligen ha samma filosofi som exempelvis GeKås i Ullared. Sälj massor med mindre förtjänst per vara men med samma totalintäkt. 

Nä, så enkelt är det naturligtvis inte i verkligheten, även de små måste ju finnas och därför håller de stora koncernerna uppe sina totala priser. Spelar ingen roll om det gäller ICA, Coop, Hemköp, Willys eller andra kedjor, priset skall hållas uppe och därmed generera vinst även till den mindre affären i kedjan som inte lyckas mångla ut lika mycket varor. Därför får vi konsumenter snällt betala och det är väl inga hemligheter att de stora handlarna gör enorma förtjänster tack vare detta "subventioneringssystem".

Men som sagt, Willys erbjuder ju extra bra priser på fler än 347 varor så varför klaga egentligen? ICA är lite mesigare, de har bara sänkt priserna på runt 240 varor, visserligen till "Kompisnivå" men ändå. Tack så mycket mina kompisar för er fantastiska generositet, ni skall veta att det värmer en småfrusen pensionär (där fick jag med eländet för oss pensionärer på samma gång). Två flugor på smällen liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0