Förnuft inget för Trafikverket

Ingen tvekan om vad som prioriteras av polisen i dagens trafiksituation. Går snart inte att åka en halvmil på vägen utan att träffa på en polis som står vid vägkanten och mäter hastigheten, en mobil kamera på släpkärra, mobil kamera i piketbuss fast kamera på stolpe eller en smygande civil polisbil vid vägkanten. Vad som däremot inte ligger lika långt framme på prio-listan är vägunderhållet, vissa vägsträckor är snart ofarbara men vad gör väl det, då slipper ju Trafikverket att bygga dessa populära fartdämpare som måste placeras exempelvis vid in farterna till vartenda samhälle. Räcker naturligtvis inte med vägskyltar som markerar högsta tillåtna hastighet.

Självklart förstår även jag att en viss övervakning av hastigheten på våra vägar behövs, vad jag reagerar mot är PRIORITERINGEN av hur resurserna används. Ett antal polisbilar ute i trafiken istället för stående på nån rastplats med kamera utplacerad skulle innebära att man skulle komma åt de bilister vars allmänna farliga trafikbeteende är en större risk än enbart hastighetsfixeringen.

                                   
                               Till detta finns det tydligen obegränsat med pengar

För den som vill få sig ett gott skratt - eller möjligen bara få chansen att skaka på huvudet - rekommenderar jag en tur genom Västerplana by. För det första har man smalnat av vägen vid infarterna i byn med markeringsstolpar där det inte går att mötas, för det andra, och det mest korkade, har man gjort en markerad (streckmålad) gångbana på en sida av denna redan tidigare smala väg. För att bilar skall kunna mötas på vägen krävs det att den som färdas mot Kinnekulle kör på gångbanan, vad har då  denna idiotiska markering för värde?

Om jag av nån anledning måste promenera genom denna gudsförgätna by åt Kinnekullehållet så inte f-n går jag på gångbanan med trafiken i ryggen, självbevarelsedrift och förnuft säger att jag väljer andra sidan och därmed går mot trafiken vilket är det normala när man går på trafikerad väg. Om Trafikverket gjort detta på eget bevåg eller om man haft "hjälp" av boende i byn låter jag vara osagt men det borde rimligen finnas nån som har förmågan att använda både förstånd och förnuft, men det är klart då kanske man inte arbetar på detta statliga verk som mest verkar syssla med problemframställning i stället för problemlösning.

Kör lugnt, i alla fall genom Västerplana.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0