Tre partier = tre olika åsikter

Att tre svenska partier har olika syn på vissas frågor är befriande och stärkande för demokratin. Har läst i olika media om "det stora bråket" i Lidköpings kommun angående ombyggnad av Tolsjöhemmets uppvärmning från nuvarande pelletseldning till att använda solenergi. Här röstade vänsterpartiet tillsammans med borgarna för solenergialternativet medan miljöpartiet lade ner sin röst. Framförallt verkar det som om de borgerliga partierna och deras sympatisörer har mest synpunkter på detta "velande" som de väljer att kalla det. Jag vill istället påstå att bara för att s, v, mp har deklarerat att man skall samarbeta så innebär det ju inte att man slår ihop partierna till ett.

Allians för Sverige, detta PR-mässigt smarta samarbetet mellan fyra borgerliga partier visar med all önskvärd tydlighet vad det innebär om man säljer sin själ för enighet i alla sammanhang. Hur har det exempelvis gått för kd i flera för partiet heliga frågor? Jo de har tvingats "dagtinga"  som Fälldin en gång uttryckte det, i frågor som de gick till val på att aldrig kompromissa om. Att det största partiet i en allians är det som styr kanske är naturligt men inte desto mindre farligt eller svekfullt. Där en röst på fp, c eller kd blir en röst på ny moderaterna skapar oreda, men det viktiga varkar vara att ha "ordning i leden".

Fortfarande har vi ju inte infört tvåpartisystemet i Sverige vilket innebär att varje parti måste få ha sitt eget partiprogram och kunna stå för detta inför sina väljare. Om inte kommer vi att hamna i en situation där valdeltagandet kommer att minska drastiskt. Att gå till valurnan innebär trots allt att jag lägger min röst hos det parti jag har mest sympatier för och förväntar mig naturligtvis att de står upp för idealen som gjorde att de fick min röst. Om inte så kommer intresset för att rösta att vara ganska svalt i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Oven

Så sant som det är sagt Ronny! Har själv skrivit en och annan rad om det.

2008-12-17 @ 11:03:56
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0