Bacillskräck - nädå, bara lite rädd för nävehälsare

Peppar, peppar ta i trä brukar man säga för att inte utmana ödet. Peppar, peppar säger jag alltså eftersom jag tänker skriva om att jag fortfarande inte drabbats av varken förkylning eller magsjuka. Egentligen är det mer än konstigt, jag har inte vaccinerat mig, jag är ofta ute på offentliga tillställningar, jag rör mig i miljöer där risken är stor att "suga i sig" dessa små envisa bacillusker och därmed tvingas tillbringa några dagar inomhus, i vissa fall horisontellt.

                    
                                    Nyttigt även i förkylningstider.....

Träffade igår en av mina bekanta som jag inte pratat med på ett par veckor och denna bekant kom med framsträckt hand och skulle "nävehälsa" som vi säger. Själv stoppade jag demonstrativt högernäven i fickan eftersom jag strax innan mötet såg denne bekanting göra ett rejält strykande under näsan med högerkardan. Tjenare, hur är läget sa jag istället sådär lagom nonchalant och fick svaret "jodå, lite förkyld bara men ingen större fara". 

Hamnade en stund senare av någon konstig anledning i Systembolagskön och fick en praktfull, alltså inte full i den bemärkelsen, bacillspridare efter mig. Han nös och hostade rakt ut så jag nästan fick hålla i mössan för att inte bli stående barhuvad och det var inte utan att jag hade en besk kommentar  på tungan men med min diplomatiska skolning(?) så lät jag munnen vara stängd. Försökte till och med låta bli att andas en stund men det går ju inte att hålla andan hur länge som helst.

Som om det inte vore nog med detta gissel, nu skall man tvingas vara livrädd för julskinkan också. Importerat fläskkött från Irland kan innehålla det cancerframkallande ämnet dioxin, vilket självklart gör att vi måste se upp med de irländska grisarna. Risken kanske är att vi stoppar i oss annan julskinka där vi framåt trettonhelgen får larmrapporter som pekar på att just den skinkan från den leverantören innehåller spår av nåt annat sjukdomsframkallande ämne. Det har blivit mer och mer riskabelt att överhuvud taget leva, förr var det stora farsoter att vara rädd för, idag är i stort sett allting farligt om än i mindre skrämmande doser. Det är farligt att leva, men alternativet är inte mycket bättre!

                    
                                                Vi äro musikanter från Skaraborg

Det är därför som jag än en gång säger "peppar, peppar ta i trä", skall snart tillsammans med Ing-Marie Dahlgren och Sten-Inge "Lasse i Berget" Larsson dra iväg till Hällekis för ett julframträdande på Hellesäters äldreboende och det är bara att hoppas att bacillerna har tagit en stund ledigt denna eftermiddag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0