EU-parlamentet, en oerhört dyr flyttkarusell

Såg på tv-programmet Debatt med Janne Josefsson och lyckades sitta kvar drygt tio minuter. Orsaken till att jag fick "myror i brallan"  var att den politiska kameleonten Marit Paulsson fick möjlighet att saluföra sina ruttnande argument för världens räddning. Hur många olika uppfattningar har kärringen haft genom åren? Trots att miljöfrågorna verkar varit till för hennes eget ego vill hon göra gällande att hon åstadkommit stora och revolutionerande förändringar i eurpaparlamentets syn på miljön igenom sitt engagemang för djur och natur. Att dessutom hennes partitillhörighet växlat genom åren beroende på möjligheten att försörja sig som politiker stärker definitivt inte hennes trovärdighet.

                                                 
                                                 Stående 1 aprilskämt...

Senast är det (FP) som får dras med denna belastning, i och för sig ganska representativ för partiet; ingen lyssnar längre på vad de har att säga. Kanske därför jag lämnade Debatt för att istället sätta mig framför datorn och saluföra mina egna betydligt skarpare uppfattningar om rådande världssituation. En sista undran bara: Varför är det så svårt för dessa gamla mumier att dra sig tillbaka från den politiska arenan? Svaret är som vanligt, PENGAR, EKONOMI, FÖRMÅNER! Trots min enorma misstro mot många av av dessa EU-parlamentariker så kan jag sträcka mig så långt att jag ändå tror det finns några som tar uppdraget på allvar, märk NÅGRA! 

                                                 
                                       EU-parlamentet, flyttfirmornas gunstling...

Att Europaparlamentet har två säten, Strasbourg  i Frankrike och i Bryssel i Belgien är befängt. Strasbourg är det officiella sätet och där hålls de formella plenarsammanträdena. I Bryssel förbereds mötena och där äger även de kompletterande sammanträdena rum. Kostnaden för att transportera samtliga parlamentariker, deras personal och tillhörigheter flera gånger per år från en ort till en annan har med rätta kritiserats, men ingenting görs för att ändra på detta spektakel. Tacka fan för det, ingen av dessa politiska turister vill väl bli sittande på en plats hela mandatperioden om det inte är nödvändigt. De vet ju att vi vanliga "dumstrutar" inte kommer i närheten av att protestera på allvar. Som om detta inte vore nog så har parlamentets sekretariat sitt säte i Luxemburg. 

Kanske dags att stoppa en käpp i framhjulet för dessa pengaslösare, det är trots allt vi medlemsländer, det vill säga du och jag som betalar detta överdådiga flyttkalas för att några egentligen överflödiga beslutsfattare, typ Marit Paulsson, skall få möjligheten att berika sig på vår bekostnad. Huvudfrågan kvarstår; till vilken nytta sitter dessa turister på vår bekostnad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0