Teknikutveckling som ger ekonomisk vinning, men för vem?

Vi står och faller med våra tekniska landvinningar. Alla, nåja väldigt många i alla fall, klappar händer och jublar över de senaste tekniska framstegen. Själv kunde jag idag konstatera att det hänt en del vad gäller teveapparater, boxar och andra attiraljer för att kunna tillgodogöra sig det digitala utbudet på tevehimlen.

                            
                                      Mycket grejer för att se på teve

Köpte förra året en digitalbox för runt 600 kronor för att över huvud taget kunna använda den gamla husvagnsteven efter införandet av de digitala sändningarna. Betänk att detta var FÖRE finanskrisen och den numera näst intill genanta kronkursen. Köpte idag jag en Philips 19" platteve med inbyggd digitalbox till husvagnen och betalade knappt två och ett halvt tusen, alltså en teve för under tvåtusen spänn om man borträknar boxen. Detta kallar jag för teknisk och SAMTIDIG ekonomisk utveckling.

Skulle detta överföras till ICA, COOP, Hemköp och allt vad våra matvarujättar heter så skulle ett kilo fläskfile kosta 20 kronor och en liter mjölk 3,50! Där är det tyvärr skillnad, det finns fortfarande femton led i distributionskedjan som vill ha sin del av kakan samtidigt som handlarna själva inte är uppseendeväckande dåligt betalda för att än en gång använda en lite raljerande ton. Men som vanligt i dessa sammanhang är det lönerna som får ta smällen, lönerna som för den vanlige butiksanställde ändå inte gjort några stora glädjesprång de senaste åren precis. Löneökningen ligger väl ungefär på samma ökningstakt inom elektronikhandeln om inte annat. 

                                   
                                 Modernt sätt att sparka personal

Då är vi inne på nästa fråga, den relativa nyheten med att prisscanna varor i livsmedelsaffärerna. Ett alldeles utmärkt alternativ till den vanliga kassahanteringen, men då kommer frågan, vem  tjänar egentligen på detta?
-Jag som konsument? 
-Den anställde i affären?
-Affärsinnehavaren?
-Affärsorganisationen (ex. ICA, COOP, Hemköp)?

Min slutsats blir självklart att jag som konsument inte tjänar ett nickel på denna innovation vilket borde vara det primära. Den da´n det visar sig på mitt kassakvitto att jag gjort jobbet som tidigare gjordes av en anställd då skall jag börja scanna. Teknikutvecklingen har gjort att det är "spännande" och lite hippt att vara med i utvecklingen. Själv är jag en av de där som gillar att vara med där det händer på teknikfronten, men inte nu. Visserligen kan jag bidra till mindre monotont kassaarbete för en anställd men risken är självklart att detta samtidigt riskerar att de bli utan sina jobb. Detta oavsett att handlarna menar att personalen inte riskerar att plockas bort, de kommer istället att användas till andra uppgifter. Skitsnack säger jag, det gäller väl att denna tekniska investering ger något igen, då är det enbart personalresurser som räknas. Inbilla mig inte att handlarna gör detta för mig som kund, jag får trots allt inte en krona för att jag gör jobbet som tidígare utfördes av de anställda. 

Argumentet att "detta är ju så enkelt, jag slipper ju plocka varorna up och ner på bandet" är så in i h-e dåligt, det handlar ändå om att plocka några prylar kanske en gång i veckan. Nej sanningen är att man spelar på att det är spännande, innovativt och lite inne. Som sagt, när det visar sig på MITT kvitto, inte på handlarns bankkonto, då skall jag börja scanna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0