Vägverket jobbar i en fantasifull drömvärld

Fartkameror har blivit Vägverkets nya kelgris, de förväntas minska antalet dödade i trafiken med x antal personer per år. Jag skriver x antal beroende på att Vägverket presenterar den ena spekulationen efter den andra på hur dessa plåtpoliser räddar just x antal liv. Må vara att de sänkt den genomsnittsliga hastigheten på våra vägar, övriga siffror är tyvärr mest spekulationer. Däremot har man på samma statliga myndighet inte lika stort intresse för att rädda MC-åkares liv. Enligt statistiken omkom nio motorcyklister och sjutton skadades svårt på 2+1 väg efter kollision med vajerräcke sedan 1998.

                                 
                                       En dödsfälla för MC-åkare

Vi MC-förare och våra organisationer har inget emot mitträcken men vi anser att just vajerräcken är en konstruktion som inte tar hänsyn till oskyddade trafikanter varför Vägverket bör tänka i nya banor vad gäller utformning av åtgärder för separering av trafiken. Norge och Nederländerna har exempelvis förbjudit vajerkonstruktioner för att minska skaderisken för just oskyddade trafikanter och använder istället avbärare som är förlåtande även för motorcyklister. Kanske lite dyrare men de har till skillnad från Vägverket fattat att fartkameror och vajerräcken inte väcker liv i en MC-åkare som delats på mitten av en vajerstolpe.

VV har inte för avsikt att göra några förändringar alls, vi hojåkare är ju ändå bara en liten plump i protokollet och den totala statistiken över omkomna i trafiken påverkas bara marginellt. Man får tydligen skylla sig själv om man väljer att åka MC. Tuffa åsikter som ändå är underbyggda av tillgänglig statistik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0