Peppar, peppar, ta i trä...

Peppar, peppar, ta i trä! Ett uttryck som brukar användas av oss som ändå vill påskina att vi inte är det minsta skrockfulla. Kom att tänka på detta då jag mötte en före detta arbeskamrat på sta´n idag. Efter lite allmänt småprat kom vi in på det som för tillfället angagerar mer än vädret, nämligen svininfluensans framfart. Går ju inte att öppna en tidning eller titta på teve utan att matas med rapporter om vad som väntar oss arma stackare i höst. Företag kommer att få slå igen, skolor isoleras, sjukhus kan komma att få stå oanvända för andra ändamål än svininfuensasmittade personer och så vidare.

                                             

-Skall du vaccinera dig mot influensan, undrade min kompis?
-Nä du, det får nog vara svarade jag, men tillade snabbt, peppar peppar...., jag tror inte det är nån fara.

Därefter var den skrockfulla konversationen inledd, svininfluensan tog resten av vårt kvartslånga samtal och då var vi ändå överens, vi skulle nog klara oss utan denna vaccination. Detta ställningstagande byggde till stor del på våra gemensamma upplevelser av tidigare influensavaccinering. Båda två hade vi efter en sån injektion stått fullkomligt på öronen, sjuka som sällan tidigare och aldrig senare. Det var detta som gjorde att vi bestämda oss för att hoppa över både vaccinering och svininfluensa. Lite stöddigt kanske men vi var ganska säkra på att vi kommer att klarar oss.

Klarar sig gott beroende på influensalarmet gör naturligtvis tillverkare av vaccin men även de som tillverkar exempelvis desinfektionsmedel för handtvätt. Finns inte att få tag på längre, folk handlar som aldrig förr. Undrar hur larmrapporterna påverkar resten av affärsverksamheten. Blir folk livrädda för att gå i affärer och kanske riskera att smittas? I så fall blir handeln nästa krisbranch. Eller handlar man helt enkelt ännu mer för att döva den växande oron? Har ännu inte sett några "vanliga" affärer slå mynt av influensalarmet, det borde ju annars finnas alla möjligheter att spela med. Vi vet ju att såna här ohälsorapporter påverkar oss alldeles enormt rent psykologiskt. Däremot vet jag inte om man utrett vilka uttryck det tar, kunde vara intressant med en utredning om detta. 

Det gäller väl att ta vara på varje möjlighet att använda den situation vi har för tillfället, se till att få ut det mesta oavsett branch eller syssla. Det borde väl gå att kränga fjolårskläder till dubbla priset med motivering att de inte innehåller influensavirus, kanske saluföra blåbär eller lingon som eventuellt kan skydda mot influensa, sälja stickade lovickavantar i sensommarvärmen som skydd mot handsmitta. Visst har jag lagt in ett visst mått av både  cynism och ironi i mina tankar men det beror till stor del på dålig erfarenhet av marknaden, eller åtminstone erfarenhet.

Som avslutning kan jag berätta om en kompis jag mötte utanför sjukhuset för några år sedan.
-Tjena, sa jag, har du också vart på sjukhuset, jag är precis på väg dit.
-Jadu, sa han, jag har varit och kastrerat mig men det var fan vad det var svårt att få dom att fatta vad jag ville. Vad skall du göra där då, frågade han mig.
-Jag skall vaccinera mig, svarade jag.
-????. Visst i helvete...., så hette det ja.

Peppar, peppar...

Kommentarer
Postat av: Oven

:-D

2009-09-01 @ 23:09:37
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0