Fusk tillhör numera vardagen

Att det fuskas som aldrig förr i vårt moderna samhälle är väl ingen större nyhet. Senaste rapporten gäller fusket på högskolorna, under 2008 ökade det upptäckta fusket med 24% vilket naturligtvis innebär att vi undrar varför. Den vanligaste fuskmetoden var enligt SVT att man kopierar material och presenterar detta som sitt eget utan att ange källan, det vill säga man har anammat att det är tillåtet att stjäla nån annans arbete utan att i princip betala. Jag tror faktiskt att det är så illa att de som "fuskar" inte ens funderar på att det är just fusk, de plockar det de behöver som de alltid gjort utan att nån tidigare ifrågasatt deras arbetssätt.

                                                    
                                                         Fuskmiljö...

Att man dessutom använder så kallade hemtentor på högskolan gör det naturligtvis mer frestande att fuska än om man sitter instängd i skolan med problemlösningen. Skall det vara tillåtet att exempelvis ladda ner material från nätet och använda det för eget bruk? Skall det vara tillåtet att kopiera skrivet material från böcker eller tidningar och presentera detta som sitt eget arbete? För den yngre generationen är detta oftast inget att fundera över, det som är åtkomligt är också fritt att använda efter eget huvud.

Att vissa bilder är upphovrättsligt skyddade brukar framgå och påpekas, detta har tidigare varit strängt reglerat. Även på detta område råder lite av djungelns lag, "jag tar vad jag behöver" utan att fråga om lov. Även här är det ju internetanvändandet som skapat en annan mentalitet, allt ditt är mitt är väl vad som gäller. "Du skall icke stjäla" lyder ett av tio Guds bud, känns som om det var ett tag sen detta slutade användas i det dagliga livet. "Ärlighet vara längst" är ett gammalt talesätt som också mist sin egentliga innebörd, nu gäller det att ta för sig, den som är ärlig blir oftast en förlorare. Jag vet att detta låter uppgivet men det ligger trots allt en del mitt påstående.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0