Ligister är alltid ligister oavsett syfte


Några synpunkter med anledning av förortskravallerna som pågår i stort sett varje kväll och natt runt om i landet. Stockholm, Göteborg, Uppsala, Malmö, ja överallt där ungdomar tycker sig "svikna av samhället" skall det protesteras, inte med banderoller eller besök hos kommunansvariga utan genom förstörelse och ligistfasoner, ja jag väljer att i den här situationen kalla dom ligister oavsett deras syfte. Egentligen skulle jag kanske samtidigt ge min syn på varför jag tror det sker, vad det är som skapar motsättningarna men jag väljer av ren självbevarelsedrift att hoppa över detta och fokuserar mer på själva händelserna och hur de hanteras oavsett bakomliggande problem.

                                                 
                                                          Polisens fel

Vilka är det som i första hand blir måltavla för dessa maskerade ligister? Jo självfallet de som på nåt sätt kan uppfattas som samhällets tjänare eller budbärare, det vill säga polis, brandförsvar och ambulanspersonal. Vad gäller polisen så är de enligt ligisterna enbart i området för att provocera, inte för att de behövs utan enbart för att ställa till jäkelskap. Ungdomarna tillåts ju inte bete sig som man vill, polisen vill ju bara inkräkta på deras "frihet och integritet", ord de lärt sig att använda då de överhuvud taget kommunicerar verbalt. Att de flesta vuxna i dessa problemområden välkomnar polisens närvaro hjälper tyvärr inte, ungdomarn har valt sitt sätt att "kommunicera". 

Vad jag förstått så har ingen av ligisterna, vid något tillfälle fått stå till svars för sina härjningar, ingen har kunnat kopplas till händelserna brukar det heta. Däremot har en chefsåklagare inlett en förundersökning mot några poliser i Uppsala som anmälts för övervåld av några av ligisterna. Jag ämnar inte försvara polisbrutalitet och övervåld men tycker väl ändå att det finns angelägnare frågor att hantera efter dessa händelser. 

I en av anmälningarna står det enligt Aftonbladet följande: ”Målsägaren har blivit slagen av cirka tre poliser med batongslag, knytnävsslag och pepparspray varvid kraftig smärta uppstod”.

Hemska tanke, CIRKA tre poliser (kanske en eller fem, vem vet) har använt metoder så att "kraftig smärta uppstod", och detta mot en ligist som enligt egen utsago inte hade gjort nånting. Ja möjligen har han åsamkat eller avsett att åsamka poliser eller allmänhet skada genom stenkastning eller genom att sätta eld på bilar men för övrigt ingenting. Hoppas åklagaren kommer att lägga samma krut på att reda ut vem som eldat upp dagis och bilar eller kastat sten på polis- och brandbilar. Men där blir det väl knappast några större arbetsinsatser om jag förstått prioriteringsordningen i dessa fall. Det skulle ju "inkräkta på demonstranternas frihet och itegritet" vilket vore förskräckligt.

Avslutningsvis vill understryka att jag enbart ger min syn på vad resultatet blir om man ger upp de demokratiska medel som trots allt finns att tillgå och övergår till gatans parlament. Inte riktigt vad vi är vana vid sen tidigare om man säger så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0