Skadestånd, inget för min generation i alla fall!

Normalt är det inte alldeles enkelt att bli beviljad skadestånd om man råkar ut för skada. Oavsett om det är av privat karaktär eller i samband med försvar av fosterlandet. Därför är det inte utan att jag höjde på ögonbrynen lite extra idag då Radio Skaraborg rapporterade att en värnpliktig som spelat fotboll med sina kompisar blivit omkullknuffad av en kamrat och därför stukade två fingrar på ena handen.

                                               
                                         Ger ett rejält tillskott i kassan

Efter många turer i ärendet har nu Kammarkollegiet tillerkänt den skadade ett skadestånd motsvarande drygt 21 000 kronor. Om detta skall ses som ett prejudicerande fall(!) är jag rädd för att det blir många stukade fingrar och trampade tår att hantera för Kammarkollegiet i framtiden. Verkar vara ett alldeles utmärkt sätt att komplettera den aningen magra inkomsten vid militärtjänstgöring.

                                           
            Det blev många klämda och stukade fingrar vid arbete med denna skönhet

Blir i sammanhanget påmind om min egen militära karriär vid Pansartruppsskolan på P4 i Skövde 1963-64 då jag veckovis kunde kvittera ut trettio-fyrtio kronor om jag inte minns fel. Fyrtio spänn för att vara "bosatt" i tält på Kråks skjutfält utanför Karlsborg en hel smällkall vinter, det blev inga större utsvävningar med vin kvinnor och sång med den lönen inte. Å andra sidan var inte tillgången speciellt god av nån av dessa förlustelser på denna gudsförgätna plats invid Vätterkanten så pengarna låg under veckan i tryggt förvar. Det var när jag tänkte på detta som jag kom på att det kunde varit värt ett par stukade fingrar då och då för att dryga ut den magra korpralslönen. Men det var tuffa grabbar på den tiden, några brutna revben eller skadade fingrar var det väl ingen som tog notis om, inga tårfyllda skrivelser till Kammarkollegiet inte, bara att bita ihop och komma igen, veckopengen räckte i alla fall till att ta sig hem, om det nu blev nån permis på helgen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0