SIFO har givit Maud luft under vingarna igen

Attoponionsundersökningar skall tas med en nypa salt är väl ingen nyhet. Senaste SIFO-mätningen visar definitivt att så är fallet. Där går (M) och (C) framåt medan alla oppositionspartier backar. Att centern går framår i nån undersökning överhuvud taget efter Mauds härjningar bevisar ju bara att mätningarna inte har nåt större värde.

Om centern hade backat med några procentenheter så hade jag förstått värdet men knappast nu. Nästa vecka kommer väl andra siffror kan jag tro, partiledare Olofsson hinner säkert med ytterligare några klavertramp om jag har förstått hennes vilja, eller rättare sagt illvilja mot samhället.  

Kommentarer
Postat av: Björn

Du har helt rätt i att opinionsundersökningar ska tas med en nypa salt.



Media in sig på decimaler, t.ex. KD fick i Sifos senaste undersökning 3.9 % av väljarna. Då skriver journalisterna att om det vore val idag så skulle KD åka ur Riksdagen. Detta resonemang är enbart till för att sälja nyheten. Talet 3.9 % är ett medelvärde som man skulle få om man upprepade undersökningen minst 100 gånger. Osäkerheten är på cirka +/- 10 % av 3.9. Med mitt tillyxade exempel hamnar KD i intervallet [3.5 - 4.3]. Inte fasen kan man då säga att KD åker ur riksdagen. KD är ett exempel, men samma sak gäller för övriga partier.

2010-02-17 @ 19:57:21
Postat av: Ronny

Hej Björn



Du har naurligtvis helt rätt i ditt matematiska resonemang Björn. Därför skall man inte ta så allvarligt på de små differenserna, det som jag reagerar över rent generellt är hur illa undersökningarna oftast speglar verkligheten. Oavsett vad som händer på den politiska arenan så hoppar populariteten hos partierna upp och ner.

Trevligt att du tar dig tid att syna mina inlägg, fortsätt gärna med detta. Jag lovar att ge dig fler anledningar att ge mig en känga. Ha en bra da´.

2010-02-17 @ 20:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0