Reklam: Blåkulla ToR för 50:- med KvastAir

Brevlådan är knôkefull med reklam, den vanliga posten får knappt plats. Så har det sett ut de senaste dagarna inför påskhelgens frosseri. Matbutikerna försöker med alla medel övertrumfa varandra med vad dom kallar erbjudanden, alltså varor som vi förväntas köpa enbart för att de är så "billiga" i just den affären.

                                                   
                                                       Handlarnas favorithelg

Tänk vad trevligt om affärerna istället för all denna kostsamma reklam och alla så kallade extraerbjudanden sänkte priset generellt. Inte orimligt att tro att man skulle kunna sänka den allmänna prisnivån med omkring 5% bara genom att införa en ärlig prissättning som inte i första hand går ut på att manipulera oss konsumenter. Att detta är en utopisk tanke är jag naturligtvis medveten om men visst vore det fantastiskt om vi slapp framförallt kostsam och resurskrävande pappersreklam.                                    

Ett reklamfritt samhälle kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet, den industri som är uppbyggd kring denna verksamhet genererar enorma summor och sysselsätter många tiotusentals människor. Svenska företag "investerar" runt 4% av omsättningen i reklam och annan marknadsföring vilket ger en bild av vilken storindustri PR-branchen är.

                                               
                               Har inte vågat sätta upp skylten med risk för att missa nåt

Trots att jag gnäller på reklamen som stoppas i halsen på mig måste jag erkänna, om än motvilligt, att det ibland kan vara lite spännande att bläddra igenom reklamhögen. Det kan ju möjligen dyka upp nåt "erbjudande" där jag kan handla i det närmaste gratis. Däremot så klarar jag mig alldeles utmärkt utan den så fruktansvärt irriterande tevereklamen som enbart gör att jag zappar vidare för att slippa skiten. 

Glad Påsk och se nu till att handla påskmaten där det är "billigt". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0