Torsdag - en svekens dag

Riksdagen klubbade på torsdagskvällen genom den nya EU-grundlagen, de s.k. Lissabonfördraget. Detta trots att både vänsterpartiet, många socialdemokrater och LO riktade stark kritik mot den påskyndade beslutsprocesssen. Att avvakta den pågående utredningen om kollektivavtalen verkade inte vara av intresse för varken majoriteten i riksdagen eller (s) och (mp)  vilket inte är särskilt förvånande då resultatet hade riskerat att bli ett annat.

                                                  
                                 Hade nog varit bra om vissa tänkt till lite längre...

Vad beslutet får för konsekvenser för Sverige kan vi spekulera i men känslan är att ett litet land som Sverige kommer att få svårt att hävda sina rättigheter inom en rad områden, inte minst vad gäller den grundmurade arbetsrätten. Preciserat så kan man konstatera att man inom 56 områden överförs den nationella makten centralt till EU vilket var just det man lovade aldrig skulle hända då vi röstade om medlemsskapet.

Tyvärr är det väl sådana här överenskommelser som gör att förtroendet för våra folkvalda inte ligger på topp precis, det dom säger idag har en helt annan innebörd i morgon. Då jag lade min (s)-röst i valurnan för två år sedan fanns bland annat förhoppningen att partiet skulle vara såpass rakryggat att de skulle stå upp för de värderingar man ger sig ut för att värna, men ack vad jag bedrog mig. Ledarskapet i partiet har tyvärr kollapsat vilket gör mig synnerligen både besviken och förbannad. Risken är stor att de är på väg ner i samma djupa hjulspår där Reinfeldt och hans vapendragare för tillfället håller till. Det verkar ta lång tid att komma upp på farbar väg igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0