Evenemangshallen går på djupet

Aktiviteten med bygget av den s.k. evenemangshallen i Lidköping går framåt med stormsteg. De tre pålningsmaskinerna dunkar oavbrutet ner pålar i marken till ca 30-50 meters djup för att hitta fast berg att stå på. Det känns fantastiskt bra att kunna följa arbetet och veta att detta är ett av Lidköpings kommuns mest omdebatterade projekt någonsin. Trots att byggandet av Idrottens Hus för ungefär 50 år sedan skapade en långdragen och seg debatt var det en stilla vindil i förhållande till det nu pågående bygget.

Pålningsmaskinen dunkar oavbrutet vidare mot urberget.

Pålningsmaskinen dunkar ner den ena pålen efter den andra mot urberget.


Låt mig bara säga att jag tycker våra politiker i stor enighet har fattat ett synnerligen klokt beslut. För den som är rädd att denna satsning kommer att sluka alla kommunens medel för den idrottsliga verksamheten borde man kanske istället se möjligheten. Om man ser det i ett större perspektiv kan det ju bara innebära positiva följder för kultur- och idrottsverksamhet. Med detta bygge har kommunen definitivt lagt ribban för hur idrotten skall stöttas vilket bör innebära rejäla satsningar på exempelvis ridsporten, innebandyn, handbollen, simningen, brottningen och alla andra sporter.

För att göra en enkel jämförelse: Om jag förhandlar om min lön så använder jag självklart min arbetskamrat med högre lön än jag själv som draghjälp. Om denne får lönepåslag med 100 kronor så är ju chansen större att jag också får påslag. Det sämre alternativet är att motarbeta en höjning för min kamrat, då är risken stor att inte heller jag får nånting. På samma sätt bör e-hallen fungera som draghjälp för övrig idrottsverksamhet, eller.....?

Nu skall jag gå till ishallen för att kolla HC Lidköpings U16 Elit möta HV71. HCL som fortfarande är obesegrade i hockeyns elitserie för 16-åringar. Rapport kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0