VARNING!
VARNING!! Vill utfärda en varning till läsare som av olika anledningar inte tål kritiska synpunkter på Vägverkets och kommunens trafikplanering. Jag tänker nämligen framföra just såna synpunkter.
Tillsammans med hustrun blev det häromdagen en bilresa genom centrala delarna av Lidköping (ja, jag vet att det är i det närmaste att betrakta som miljömord) och kunde inte låta bli att fascineras av den fantasi och kreativitet som de ansvariga för kommunens trafikplanering besitter. Som bilden nedan visar så fanns på denna lilla gatstump inte mindre än sexton (16) vägskyltar inkl. tilläggstavlor. Dessutom en skylt som informerar om att här finns biljettautomaten som du matar med pengar för en stunds stillastående.
Det gäller att hinna ta till sig all information, kanske bäst att parkera och läsa i lugn och ro...?
Det som oroar mest är väl att detta inte är något specifikt fenomen just på denna plats, stora delar av samhället ser ut så här, att köra bil idag utan att överträda några förbuds- eller missa några informationsskyltar kräver nästan att man har en codriver vid sidan som läst in informationen i förväg på samma sätt som i rally där man använder s.k. noter. Kanske aningen överdrivet men ändå som en tanke.
För att fortsätta på den inslagna vägen(!) är det lika bra jag tar upp Vägverkets nya fantastiska satsning att minska olyckorna i trafiken genom att öka utbudet av hastighetsgränser. Kan det möjligen vara skylttillverkaren som genom enträget lobbyarbete på VV lyckats med bedriften att få till gränserna 10 (gångfartsområde), 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120 km/tim som högsta tillåtna hastighet? Trots allt är jag ändå mest imponerad av den/de på VV som bedömer att 50 är lämpligare än 40 eller 60, att 80 blir så mycket bättre än 70 eller 90. Detta måste vara en ytterst grannlaga uppgift.
Nä, inget får mig att tro att detta kommer att öka trafiksäkerheten, det kommer med stor säkerhet att innebära ytterligare irritation då det sannolikt blir många som är osäkra på vad som gäller just där: var det 70 eller 80, eller möjligen 90, och så kör man för säkerhets skull 70 och den bakomvarande som vet att det är 90 blir irriterad med kanske en omkörning som följd. Möjligen kan det öka på statskassan med några miljoner i finanskrisens tidevarv!
Det var mycket om trafiksituationen det, hoppas ändå att vi kan komma överens oavsett om vi går, cyklar, kör bil eller MC. Det är trots allt uppmärksamhet, tålamod, hjälpsamhet och sunt förnuft som är de mest värdefulla egenskaperna hos oss trafikanter.
Tillsammans med hustrun blev det häromdagen en bilresa genom centrala delarna av Lidköping (ja, jag vet att det är i det närmaste att betrakta som miljömord) och kunde inte låta bli att fascineras av den fantasi och kreativitet som de ansvariga för kommunens trafikplanering besitter. Som bilden nedan visar så fanns på denna lilla gatstump inte mindre än sexton (16) vägskyltar inkl. tilläggstavlor. Dessutom en skylt som informerar om att här finns biljettautomaten som du matar med pengar för en stunds stillastående.
Det gäller att hinna ta till sig all information, kanske bäst att parkera och läsa i lugn och ro...?
Det som oroar mest är väl att detta inte är något specifikt fenomen just på denna plats, stora delar av samhället ser ut så här, att köra bil idag utan att överträda några förbuds- eller missa några informationsskyltar kräver nästan att man har en codriver vid sidan som läst in informationen i förväg på samma sätt som i rally där man använder s.k. noter. Kanske aningen överdrivet men ändå som en tanke.
För att fortsätta på den inslagna vägen(!) är det lika bra jag tar upp Vägverkets nya fantastiska satsning att minska olyckorna i trafiken genom att öka utbudet av hastighetsgränser. Kan det möjligen vara skylttillverkaren som genom enträget lobbyarbete på VV lyckats med bedriften att få till gränserna 10 (gångfartsområde), 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120 km/tim som högsta tillåtna hastighet? Trots allt är jag ändå mest imponerad av den/de på VV som bedömer att 50 är lämpligare än 40 eller 60, att 80 blir så mycket bättre än 70 eller 90. Detta måste vara en ytterst grannlaga uppgift.
Nä, inget får mig att tro att detta kommer att öka trafiksäkerheten, det kommer med stor säkerhet att innebära ytterligare irritation då det sannolikt blir många som är osäkra på vad som gäller just där: var det 70 eller 80, eller möjligen 90, och så kör man för säkerhets skull 70 och den bakomvarande som vet att det är 90 blir irriterad med kanske en omkörning som följd. Möjligen kan det öka på statskassan med några miljoner i finanskrisens tidevarv!
Det var mycket om trafiksituationen det, hoppas ändå att vi kan komma överens oavsett om vi går, cyklar, kör bil eller MC. Det är trots allt uppmärksamhet, tålamod, hjälpsamhet och sunt förnuft som är de mest värdefulla egenskaperna hos oss trafikanter.
Kommentarer
Postat av: Oven
Split-vision vet du Ronny, det var väl Rolle Stoltz som myntade det en gång i tiden ;-)
Postat av: Ronny
Kanske det hjälper, vem vet. Undrar ändå om man inte skall ta apostlahästarna till hjälp både för miljön och välbefinnandet. Såg på vattennivåkartan att jag behöver stövlar för att ta mig ut om alla farhågor slår in. Fan vet, det mesta verkar gå åt h-e för tillfället.
Trackback