SJ är ingen prispressare precis
Att SJ har svårt att hålla tidtabellen är ett känt faktum. Även om ansvariga på detta statliga transportföretag i många år hävdat att man hela tiden blir bättre så fortsätter förseningarna att ställa till jäkelskap för de som exempelvis använder tåget för arbetsresor. Det tillhör tyvärr vanligheterna att möten måste flyttas, åtaganden man gjort går inte att leva upp till, anslutningsresor missas och liknande.
Biljetterna var tyvärr slut till detta ekonomialternativ
Det jag personligen tycker är mest fascinerande med SJ är inte deras dåliga tidsplanering utan hur deras prissättning administreras och hanteras. Senaste exemplet är daterat till idag då jag kollade biljetter mellan Skövde C och Stockholm C för fyra personer i början av oktober. Har några dagar haft uppsikt över prisutvecklingen och sett att det varierar mellan dagarna och beslöt idag vid lunchtid att beställa biljetterna. X2000 till Stockholm och Inter City hem, 2:a klass med platsbiljetter. Bokade, betalade och skrev ut biljetterna, åt en snabb lunch och satte mig återigen vid datorn och gjorde på skoj en ny "skenbeställning" av exakt samma resa. Hoppsan, nu var den hux-flux 120 kronor dyrare än den redan beställda, vilken tur att jag bokade i tid. Vad är priset imorgon kan man ju undra, är det möjligen finanskrisen som spökar, är det börsen som styr eller vad tusan är meningen med detta manipulerande med priser. Hade jag dessutom varit så framförhållande att jag beställt biljetter som varit ombokningsbara eller möjliga att avbeställa hade jag fått punga ut med ytterligare nästan fyrahundra spänn. SJ är verkligen måna om att vi skall resa med deras miljövänliga alternativ, kosta vad det kosta vill!
Det är inte lätt att vara miljömedveten och samtidigt försöka hålla ordning på privatekonomin. SJ kan verkligen konsten att skapa tveksamma resenärer. Hade utan tvekan varit billigare att köra med egen bil men vem vet, bensinskatten kanske, trots Holger Gustavssons (KD) vallöften, har höjts kraftigt om en månad. Den som lever får se, det måste hur som helst vara spännande att vara prissättare på SJ, inte en sekund ledigt utan ständigt på språng för att justera kassaapparaten.
En snabb titt på SJ:s hemsida gav omgående information om SJ:s prismodell:
"SJs priser styrs av tillgång och efterfrågan.
Finns det få som vill köpa biljett till tåget är priserna lägre. Är konkurrensen hård om platserna, då går biljettpriset upp.
Populära avgångar är oftast dyrare. Tågen till och från storstäderna under rusningstid på fredagar är ett exempel på detta."
"Våra tågpriser styrs även av om du är ute i god tid. 90 dagar före avgångsdatum släpper vi våra billigaste biljetter från 95 kronor. Ju närmare avgångsdatumet vi kommer desto närmare kommer vi även maxpriset för en biljett.
Var ute i god tid är vårt råd. För dig som vill resa med kort varsel finns antingen prisvärda Sista minuten-biljetter eller biljetter på nätauktion via Tradera.se"
Prissättningen är alltså en funktion av efterfrågan och antalet lediga platser. Den styrs med största sannolikhet helt automatiskt utan hänsyn till finanskriser mm. Du bokade förmodligen din biljett samtidigt som många andra vilket ökade efterfrågan och minskade antalet lediga platser - priset gick upp.
Kanske kan lite konkurrens från andra aktörer stabilisera priserna och visa om nivåerna är riktiga? ;)
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Hej Mats
Bra att du skrev "kanske kan lite konkurrens" osv. Erfarenheten av konkurrens på liknande marknader är väl tyvärr att det sällan blivit billigare. Ett inbyggt problem är väl också att det är Banverket som ansvara för "vägen" vilket gör att det kan bli lite problematiskt att släppa fram fler aktörer på deras ägor. Men vi får väl avvakta och se vad som görs åt situationen.
Ha en bra da´ och tack för intresset
Ronny