Slarvigt kommunalråd skapar bekymmer

Att jag inte alltid är speciellt diplomatisk i mitt sätt att argumentera och ifrågasätta olika spörsmål är väl knappast nån hemlighet eller större överraskning. På senare tid har jag trots allt överträffats med hästlängder (om jag får använda en bra jämförelse i sammanhanget) av kommunalrådet i Lidköping, Kjell Hedvall.
                                                
                            Lättare att vara bakom än framför...., trummorna alltså!

Att jag som privatperson ibland kan tillåtas uttrycka mig på ett lite mer slarvigt sätt bör väl inte innebära några större påföljder (som bildtexten exempelvis). En väsentlig skillnad om jag som Kjell Hedvall vore kommunalråd och därmed ledande politiker i en växande och välmående kommun med massor av engagerade människor. Då vore det en nödvändighet att jag uttryckte mig med den omsorg och respekt som yrkesrollen kräver. Detta tycker jag saknas hos kommunalrådet Hedvall för närvarande vilket gör mig irriterad och besviken, men framförallt orolig eftersom jag ändå delar hans ideologi och idéer och har förhoppning om ett fortsatt förtroende för den nuvarande kommunala majoriteten.

För att så många som möjligt skall kunna samlas kring, och få chansen att realisera dessa idéer, krävs det en lyhördhet och ett sätt att möta oss kommuninnevånare på ett respektfullt sätt. Oavsett vad vi framför för synpunkter så får en person i Hedvalls position inte använda sitt nedvärderande språkbruk. Hur skall man kunna räkna med att mötas med respekt om man själv inte respekterar andras åsikter? Att försvara sig med det gamla barnuttrycket "det var inte jag som började", eller "ni vet ju inte hur det ligger till"  fungerar inte i denna situation, det kräver mer än så av en etablerad politiker.

Det som överraskar mig mest är att ingen i det socialdemokratiska partiets inre krets vågat ta upp frågan. Kanske nån gjort det vad vet jag, men i varje fall har det inte blivit nån bättring, kanske Hedvall även innanför partiväggarna mästrar och ger sina motståndare åthutningar av typen "idiotiskt", "korkat" och andra mindre smickrande omdömen. De som tyvärr "tjänar" på Kjells sätt att hantera kritiker är oppositionen som bara suger åt sig möjligheten att presentera hur socialdemokratisk maktfullkomlighet ser ut. Göran Persson föll på detta grepp, låt det inte bli på samma sätt i kommunen. 

Om du läser detta Kjell så hoppas jag du känner för en utvärdering av situationen, jag är öppen för en "konsultstund", om inte annat för att diskutera lite normalt strategiskt tänkande. Det är ju trots allt bara ett och ett halvt år kvar till nästa val vilket kan vara värt att tänka på. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0