Äldre lever lika farligt som yngre

Påstod häromdagen att MP3-lyssnande och SMS-ande ungdomar är i det närmaste att betrakta som livsfarliga för sig själva i trafiken. Efter olyckan vid Resecentrum där en ung tjej blev påkörd av tåget skrev jag lite generaliserande att det är ungdomar som varken hör eller ser.

Konstaterar att jag hade fel, äldre är precis lika farliga. En 80-årig dam blev igår påkörd av ett X2000-tåg vid Älvsjö station i södra Stockholm då hon genade över spåren samtidigt som hon PRATADE I MOBILTELEFON. Det som tidigare var ett ungdomsfenomen enligt mitt tidigare sätt att se på problemet blev helt plötsligt, och naturligtvis väldigt tragiskt, ett kommunikationsbehov som drabbat oss alla. 

                                                 

Hur lyfter man in detta koncentrationsproblem i sammanhanget bilkörning? Det diskuteras ju varje dag om detta med bilkörning och mobilprat. Handsfree skulle enligt vissa vara lösningen på problemet vilket jag inte riktigt tror på. Problemet ligger inte i själva mobilhållandet utan mer på koncentrationsplanet där man som mobilpratare ändå har fokus på andra saker än bilkörningen.

                                                
                                                 Koncentrationsproblem

Kanske totalförbud i samband med körning? Ja, detta kommer säkert att diskuteras på många nivåer framöver. Vi avvaktar, och gör som vi brukar så länge, kör och pratar samtidigt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0