Vägverkets projekt gör mig fundersam!

Att Vägverket inte har de skarpaste hjärnorna på planeringsavdelningen tycker jag blir allt tydligare. Senaste utspelet är ännu ett bevis på att man inte över huvud taget tänker rationellt, eller ännu värre, inte tänker alls. Att bygga 12 km motorväg förbi Götene för att därefter förlänga denna med långa sträckor enkelfilig vajerväg utan omkörningsmöjligheter måste vara ett verk av  nån sömnig och bakfull vägverksprojekterare en tidig måndagsmorgon. 

                               
               2+1-väg går ju ändå att acceptera, här går det ju trots allt att köra om vid behov... 
 
 Redan tidigare är vägtrafikens pulsåder mellan Sveriges två största städer sönderhackad genom stumpar av motorväg, vajerväg 2+1, enkelfilig vajerväg, normal väg med mötande trafik och en massa olika hastighetsgränser. Självklart skulle Vägverket (staten) satsa alla resurser på att skapa en europaväg värd namnet, alltså en sammanhängande motorväg, samtidigt som man då visade att den så kallade nollvisionen inte bara är en massa skitprat om att fartkameror och "differentierade hastighetsgränser" som om detta är är den enda tänkbara lösningen för att rädda liv på vägarna. Jo, jo ekonomi naturligtvis, ekonomin sätter som alltid käppar i hjulet.

För att då visa hur "smart" våra samlade ekonomiska vägresurser används passar det bra att ta upp det storartade motorvägsbygget mella Skara och Axvall. Hur i h-e kan nån bara komma på idén att bygga en motorvägsstump mella dessa två världsmetropoler? Dessutom den enda delen av Skara-Skövdevägen som var någorlunda bra, resten över Billingen hade varit mer motiverad att bygga om men det är klart, där satte ekonomin stopp, det är ju berg att flytta på gubevars.

Jo, bygget är inte alls så konstigt som det låter om man får tro en av Vägverkets representanter som jag talat med. Vägen mellan dessa metropoler är en av Västra Götalands mest trafikerade länsvägar?? Dessutom är det en väg som administreras och finansieras regionalt, alltså med medel ur den regionala kassan som inte alls har med det rikstäckande åtagandet att göra.

                                            
                               Motorvägsbygge i väst, men inte på E20...

Varför inte vajerväg här då undrar jag, det verkar ju vara riktigt på tapeten runt om i länet? Jo visserligen men här fanns ju utrymme, både ekonomiskt och markmässigt, att bygga motorväg se det blev det naturliga valet enligt den Vägverksansvarige. Eftersom jag bor i Lidköping frågar jag självklart denna väl initierade person varför inte väg 44 genom Filsbäck prioriteras högre, den vägen är ju definitivt hårt trafikerad med mycket tung trafik, dessutom genom ett samhälle med hastighetsgräns 50-70 km/tim och där omdragning av vägen varit på tapeten i 30-40 års tid. Nja, ombyggnad av den vägen kommer inte att göras på min tid i alla fall säger han, den får nog vänta ytterligare många år då det saknas pengar för just den sträckningen!!!

Nä, tacka han därnere för det, pengarna grävs ju ner utanför Axvall i ett idiotprojekt som nån lobbyist, betydligt starkare än Lidköpings kommunalråd Kjell Hedvall, fått igenom hos Vägverket. Det har ju tyvärr saknats pengar för att bygga om 44:an i mer än 30 år så det kommer sannolikt att saknas medel i 30 år till. Kanske viktigare att ha de rätta kontakterna ett antal hundra mil västerut än att satsa krutet i regionen!? Ursäkta Kjell, men det där sista bara slank ur mig av nån outgrundlig anledning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0