Regelöverträdelse gav rejält klirr i kassan

Nu är travfesten över, regnet gjorde väl att det inte blev som hoppats men trots detta en spännande helg. Lördagens V75-spel som jag skrev om igår gick ihop men utan att ge de stora pengarna. Dagens stora händelse på Axevalla, Stochampionatet med landets bästa fyraåriga ston på startlinjen blev till stora delar en riktig fegkörning från de flesta kuskarna. Upplösningen där Örjan Kihlström kunde köra hem en miljon kronor föregicks av en regelvidrig styrning då han styrde ut ett halvspår samtidigt som Jörgen Westholm var på väg att avancera vilket gjorde att ekipagen krokade ihop och Westholms häst galopperade och var därefter chanslös.

                                                    
                                               Inte alltid ärliga tag på travbanan

Det som är intressant i sammanhanget är att domarna dömer Kihlström till tiotusen kronor i böter samt avstängning i några dagar för den regelvidriga körningen. Som jag såg det så hade han blivit instängd om han inte gjort spårbytet och inte kunnat plocka hem den där miljonen i förstapris. Därför är "straffet" ett hån, kör som du vill och betala lite kaffepengar i böter men vinn en miljon. Vilken annan sport skulle acceptera detta?

Kanske låter som jag är en dålig förlorare men då kan jag påpeka att jag inte spelat överhuvudtaget denna spelomgång, enbart konstaterar fakta. Kihlström är ju normalt ingen buse men det skall väl knappast ha nån betydelse i sammanhanget. Förstår Jörgen Westholms besvikelse efter loppet, han uttryckte sig ändå diplomatiskt trots att han var rejält förbannad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0