Ta tåget, det är fortfarande säkert - men dyrt
Lovade ju att återkomma med Banverkets svar på mina synpunkter angående Kinnekullebanans skick Här är ett utdrag ur svaret från Jan Hansson, Chef Anläggningsdrift Värmland/Västergötland.
Säkert enligt Banverket
Hej Ronny. Tack för ditt mejl. Jag skall försöka besvara dina funderingar. Banverkets spår håller olika standard. Kinnekullebanan är en bana bestående av träsliper och räls med skruvskarvar. Banan ingår i de så kallade lågtrafikerade banorna, följ länk till Banverkets hemsida (om länken inte fungerar så klipp ut och klistra in i adressfönstret i din webbläsare). http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-1-Jarnvagen/Framtidsplanen/Drift-underhall-och-utbyte/Lagtrafikerade-banor-utreds.aspx .
Det är inte ovanligt att enstaka skarvbult eller rälsspik lossnar eller sticker upp. Detta är inte något som påverkar säkerheten om det inte är i större omfattning. För att hålla koll på spåret så genomför Banverket besiktningar enligt en fastställd årsplan för att säkerställa säkerheten på banan. Det innebär att för Kinnekullebanan så genomförs 4 st manuella besiktningar, 2 st maskinella besiktningar av spårläget samt 1 maskinell ultraljudskontroll av rälsen per år. Anmärkningar som upptäcks åtgärdas enligt fastställda åtgärdstider utifrån allvarlighetsgrad.
För det första är det bara att tacka Jan Hansson för ett snabbt svar, det tog mindre än ett dygn från att jag skickat min fråga till att svaret fanns i mailboxen. För det andra var det ett uttömmande svar, inget generellt "det är ingen fara att åka på Kinnekullebanan" eller liknande. Det finns trots allt hopp om statliga verk fortfarande, eller är det möjligen avyttrat av privatiseringsivraren Odell, fan vet, det går fort att sälja ut våra gemensamma tillgångar nu för tiden.
Säkert enligt Banverket
Hej Ronny. Tack för ditt mejl. Jag skall försöka besvara dina funderingar. Banverkets spår håller olika standard. Kinnekullebanan är en bana bestående av träsliper och räls med skruvskarvar. Banan ingår i de så kallade lågtrafikerade banorna, följ länk till Banverkets hemsida (om länken inte fungerar så klipp ut och klistra in i adressfönstret i din webbläsare). http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-1-Jarnvagen/Framtidsplanen/Drift-underhall-och-utbyte/Lagtrafikerade-banor-utreds.aspx .
Det är inte ovanligt att enstaka skarvbult eller rälsspik lossnar eller sticker upp. Detta är inte något som påverkar säkerheten om det inte är i större omfattning. För att hålla koll på spåret så genomför Banverket besiktningar enligt en fastställd årsplan för att säkerställa säkerheten på banan. Det innebär att för Kinnekullebanan så genomförs 4 st manuella besiktningar, 2 st maskinella besiktningar av spårläget samt 1 maskinell ultraljudskontroll av rälsen per år. Anmärkningar som upptäcks åtgärdas enligt fastställda åtgärdstider utifrån allvarlighetsgrad.
För det första är det bara att tacka Jan Hansson för ett snabbt svar, det tog mindre än ett dygn från att jag skickat min fråga till att svaret fanns i mailboxen. För det andra var det ett uttömmande svar, inget generellt "det är ingen fara att åka på Kinnekullebanan" eller liknande. Det finns trots allt hopp om statliga verk fortfarande, eller är det möjligen avyttrat av privatiseringsivraren Odell, fan vet, det går fort att sälja ut våra gemensamma tillgångar nu för tiden.
Kommentarer
Trackback