Saltgurka och åska, sommaren är här

Kom just hem från en kortare motorcykeltur. Jag har nämligen gjort den vanliga veckoturen till Sohlbergs Handelsträdgård i Källby och införskaffat veckans behov av saltgurka och tomater. Sohlbergs saltgurkor är en klassiker, jag är i det närmaste uppfödd på dessa gröna pärlor. Då jag var sisådär mellan 8-14 år tillbringades mycket av fritiden hos Sohlbergs, äldste sonen Tonny som numera är regerande trädgårdsmästare och jag hade många trevliga men ibland även jobbiga stunder. 

                                           
                                 Det blev många timmar på en sån här

På den tiden fick man nämligen trots den ringa åldern göra rätt för sig. Att rensa ogräs i växthusen var kanske inte alltid det skojigaste men det uppvägdes med råge då det var dags för traktorkörning. Det är många timmar bakom ratten på T24:an och om inte detta räckte för att tillfredsställa en "rattens mästare" så fanns granngårdens traktorer att tillgå, även där har jag spenderat åtskilliga timmar.

"Trädgårdsarbetarlönen" bestod till viss del av saltgurkor och tomater, det var bara att plocka med sig vad som var rimligt. Där hittar ni orsaken till min vurm för dessa fantastiska grönsaker.

                                           
                                              Sommarskådespel

Herrejäklar...., nu slog blixten ner alldeles utanför husvagnen. "Sicken jävla smäll" skulle säkert Dynamit-Harry i Jönssonligan ha uttryckt det. Det är ett praktfullt skådespel som pågår, smäller och dånar utan att det trots detta kommer en regndroppe, det verkar som om regnandet bara ligger och väntar. När det sen väl börjar så håller det väl på oavbrutet, det brukar ju vara så oavsett vad Röder och grabbarna påstår.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0