Vågar jag åka på Kinnekullebanan?

Skrev ju häromdagen om Kinnekullebanans "dåliga" skick. Det vill säga själva banan med lösa slipersspikar och skarvmuttrar som inte är åtdragna osv. Pratade för en liten stund sedan med en campare från Skåne som bara sådär i förbifarten frågade hur i all sin dar vi vågade campa intill järnvägen som vi gör hela sommaren.
-Har arbetat med järnvägsunderhåll i många år, berättade han. Gick en bit utefter banan igår och förfärades av hur skicket var, och berättade samtidigt om en järnväg i Skåne som för ett par år sedan hade samma problem och tvingades ställa in trafiken tills man hade åtgärdat anmärkningarna. Inte konstigt att det låter så mycket från rälsen då den på vissa ställen verkar ligga nästan lös fortsatte han och jag måste hålla med, det jag har sett känns inte riktigt tillförlitligt. Men det kanske är en överdriven oro från min sida.

                                                    
                                                   Dags för bättre underhåll....?

Tänker i alla fall kontakta banverket och kolla vad de har att säga. Risken är väl att jag kommer att växlas in på olika stickspår tills jag ger upp. Men jag återkommer om hur det gick, det kan vara intressant att höra vad som gäller. Det är ju trots allt en ganska livligt trafikeras järnvägssträcka även om den tunga godstrafiken har upphört sen Cementa i Hällekis lade ner för gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0