Kanske dags att byta jobb

Vad kännetecknar en bra yrkesman egentligen? Frågan kan ha många olika svar, en del säger antagligen att denne skall vara kunnig inom sitt område, andra menar att kunnandet måste kombineras med ett trevligt sätt att bemöta sina uppdragsgivare, självklart skall kunskapen omsättas i pengar och då är naturligtvis skäligheten i ersättningen ett kriterium att beakta.

                                                
                                    En komplicerad skapelse..... för vissa

Varför denna utläggning om yrkeskunnande undrar ni kanske? Jo orsaken är att jag råkat ut för precis raka motsatsen till vad jag räknat upp tidigare. Lämnade in ett punkterat cykeldäck till Lindroths Cykel på Källaregatan och hämtade det efter några dagar då denne "yrkesman" bytt slang. Åkte hem och monterade hjulet på cykeln, för att efter en dag konstatera att däcket på nytt var tomt, cykeln hade inte rullat en meter. Ännu ett besök hos Linderoths där jag fick reda på att "det kanske sitter nånting i däcket, jag bjuder på en ny slang". 
"Vadå bjuder svara jag, jag har ju redan betalt för att få ett fungerande cykelhjul?"
"Javisst, men det händer ibland att däcket är orsaken så jag rekommenderar att vi sätter på ett nytt däck", säger denne yrkesman.
"Varför sätta på ett nytt däck om det inte finns något fel, men om inte du har kollat däcket så får väl jag göra det själv" säger jag och gör en grundlig kontroll utan att hitta det minsta fel som kan ha orsakat problemet.
"Ja, ja säger denne eminente yrkesman, jag sätter väl i en ny slang då men jag lämnar i så fall inga garantier om jag inte samtidigt får sätta på ett nytt däck för det händer ibland att det är däcket som är orsaken även om vi inte hittar nåt fel". Till saken hör att cykeln är inköpt hos Lindroths Cykel och det "gamla" däcket kanske rullat sammanlagt fem mil så det är ju nästan nytt men enligt denne representant för firman .

Jag behöver inte relatera ytterligare till vårt samtal, jag antar att det ganska tydligt framgår vilken otroligt kundvänlig och skicklig yrkesutövare jag träffade på. En sak är tämligen säker, när jag på måndag hämtar mitt hjul för andra gången är det definitivt sista besöket hos denne flinande odugling, han kan försöka lura nån annan i fortsättningen, det finns tack och lov fler cykelhandlare i sta´n.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0