Att vara konsument = att bli lurad

Konsumenter, samhälles stöttepelare utan vars existens ingenting skulle fungera har det tufft just nu. Om alla stoppade sina tillgångar i madrassen skulle alla samhällsfunktioner stanna med omedelbar verkan. Lite av detta fenomen upplever vi för tillfället, de flesta av oss blir lite försiktigare med vad vi konsumerar, minskad konsumtion av dagligvaror och i det närmaste tvärstopp vad gäller köp av kapitalvaror. Resultatet blir ytterligare konjunkturnedgång och ännu fler arbetslösa och därmed minskade skatteintäkter. 

                                                       
         Ungefär lika fundersam som Molly ser ut blev jag vid kontakt med Bredbandsbolaget 


I spåren av detta passar bland andra bredbandsleverantörerna på att sko sig lite extra. Hade för avsikt att komplettera mitt bredband genom att lägga till även en mobil variant till mitt fasta abonnemang men ville samtidigt sänka hastigheten på den fasta uppkopplingen från nuvarande 24Mbit/s till 2-6Mb/s för att finansiera det mobila bandet.

-Jaha säger Bredbandsbolagets representant det går bra men då tillkommer en engångskostnad på 395 kronor för denna nedgradering.
-Varför då? frågar jag naturligtvis.
-Det är en administrativ kostnad vi tar ut får jag till svar från den säljande pratmakaren.
-Är det samma kostnad om jag väljer att uppgradera, frågar jag lite provocerande.
-Nä då är det gratis svarar han.
-Å tusan, det är alltså ingen administration att uppgradera då.
-Jo det är samma jobb men det bjuder vi på.
-Men jag tecknar ju ytterligare ett avtal, kan inte detta kvitteras med sänkningen, frågar jag.
-Njae...nä, det finns tyvärr inget sånt i mina instruktioner i alla fall säger denne välutbildade månglare.
Så kan det alltså låta då Bredbandsbolaget hanterar sina kunder. "Aja, baja inte backa då kostar det extra, däremot om vi kan plocka dig på lite extra pengar och ytterligare bindning då gör vi det gratis". 

Efter ytterligare överläggningar om konsekvensen i resonemanget är det bara att även här acceptera och betala. Byt leverantör säger nån. Javisst, det är bara det att alla leverantörer i branchen anammat detta sätt att se på sina kunder, ingen gör några större avsteg från den inarbetade "policyn".

                                                                
                                                                     Betala och var glad...
       
Telefonoperatörer, bredbandsleverantörer och andra i denna växande ruffelbranch lever i en värld där man lovar runt men håller tunt. Ytterligare exempel på detta är ju den så länge omdiskuterade hastigheten på bredbandet. Gjorde en koll idag och konstaterar att mitt 24Mbit/s ger en verklig mottagarhastighet på 14,47 Mbit/s vilket anses vara bra! Avtalet säger ju nämligen att leverantören lovar UPP TILL överenskommen hastighet, den tillåts vara och är alltid betydligt lägre än löftet vilket bara är att acceptera.

Trots mina kritiska synpunkter är jag nöjd, eller har i alla fall accepterat faktum. Nu kommer jag i fortsättningen att kunna hålla kontakten med verkligheten och världen även då jag inte kan sitta hemma och knappa in mina synpunkter. Det gäller att vara nåbar överallt, det gör att jag känner mig lite viktigare än jag annars skulle göra. 


Kommentarer
Postat av: Oven

Själv har jag Fastbit och de håller den hastighet de lovar.

2009-03-02 @ 18:59:55
URL: http://ovenordstrom.webblogg.se/
Postat av: Ronny

Hej Ove



Då är du bara att gratulera, skönt att höra att några fortfarande går att lita på.



2009-03-02 @ 19:04:06
URL: http://ronson.blogg.se/
Postat av: Helena Nordling

Och jag som var på vippen att byta till Bredbandsbolaget..men jag stannar väl ett tag till hos en annan av dessa sabla rufflare, Telia, så sparar jag iaf några samtalskostnader...för det är ju också känt, att det brukar bli ett antal telefonsamtal innan man har fått det man önskar. Lycka till med det mobila, Ronny!

2009-03-04 @ 07:30:38
Postat av: Helena Nordling

Och jag som var på vippen att byta till Bredbandsbolaget...då stannar jag väl lika gärna kvar ett tag till hos en annan av dessa sabla rufflare, Telia, tills jag ledsnar igen...och så sparar jag ju några telefonsamtal för det är ju också dagens sanning att det brukar bli ett antal sådana innan man får det man vill ha. Lycka till med det mobila, Ronny!

2009-03-04 @ 07:35:55
Postat av: Ronny

Jo du Helena, vi fortsätter skälla på våra bredbandsleverantörer, det gör åtminstone att vi håller adrenalinet på en jämn nivå.

2009-03-05 @ 08:56:44
URL: http://ronson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0