Bort med bonusar, fram med positiva signaler

Än en gång är det dags att bli grundlurad. Samtidigt som IF Metall gör överenskommelser om sänkta löner "ställer näringslivets toppar upp genom att frysa sina löner", alltså inga påslag på 25-30% som brukar vara vara vanligt vid den här tiden på året. Visserligen frysesr de lönerna på en nivå som en sketen metallarbetare eller tjänsteman skulle betrakta som en storslagen lottovinst men ändå, de berättar för oss att de "vill vara solidariska".


                                                 

Om inte detta skulle vara nog för att tillfredsställa de allra tuffaste kritikerna till IF Metallavtalet så lovar exempelvis SEB-cheferna att de kommer att stoppa sina väl tilltagna bonusprogram och låter oss tro att de verkligen gör sitt för att samhället skall ha förtroende för deras sätt att sköta sitt oerhört ansvarsfyllda och betungande arbete.  För att inte gå helt lottlösa ur överenskommelsen ser de till att istället höja sina GRUNDLÖNER med 100 000-tusentals kronor. Vad säger vi vanliga dödliga egentligen? Som vanligt ingenting, vi tiger och accepterar med vetskap om att vi aldrig kommer åt dessa förbannade utsugare, personer som snor våra dyrt hopsamlade medel för att berika sig själva genom rent lurendrejeri och som ingen verkar ha förmågan, viljan eller modet att stoppa.
 
Finns det egentligen nån som har kurage nog för att åtminstone göra ett försök att sätta en pinne i hjulet för dessa skrupelfria rufflare? Knappast, den som i så fall skulle ha politisk eller ekonomisk möjligheten finns troligtvis på samma nivå i samhällshierarkin så det är alldeles för riskabelt att inleda ett "sanktionskrig "mot dessa samhällets parasiter. 

                                                   
                               Negativ positivhalare... eller positiv neg...? 

Försökte under en en stund idag intala mig att försöka se positivt på hur våra samhällsfunktioner fungerar, bestämde mig för att skapa en bredare inkörsport till mitt sätt att betrakta problemen, lära mig att se med andra ögon på den återkommande problematiken. Tyvärr klarade jag inte mer än en dryg timme av mitt nya liv som den storstilade räddaren av verkligheten och sanningen. Som komikern och pessimistkonsulten Ronny Eriksson så slående konstaterade: "Vaknade i morse och konstaterade att så var den da´n förstörd". Ungefär så upplevde jag tillvaron då jag slog på teven och samtidigt läste lokalpressen på förmiddagen, sexton döda i skolmassaker i Tyskland, SAAB varslar 750, Gösslunda skola skall stängas, kommunala beparingar drabbar gamla och sjuka, pensionärerna blir förlorare även nästa år.

                                         
                                                 Positivt i allra högsta grad

Är det nån som vill höra mer? Tänkte väl det, därför slutar jag i tid innan det blir alltför jävligt rent ut sagt. Vill du läsa nåt positivt så rekommenderar jag Lidköpingsnytt.nu där du kan läsa om Molly Larsson, femåring med tydligt utstakade framtidsmål som hoppryttare. Där kan man tala om optimism, finns inget för tillfället som skulle kunna rubba denna unga dams framtidsplaner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0