Våren är kommen, MC:n är provkörd, halleluja


                 

                             Samma vårtecken... trots olika årgångar
    
Alldeles oavsett vilket väder det blir under resten av mars så är MIN vår kommen. Såg nämligen den första kommunala sopmaskinen idag i ett moln av dammande sand och hundskit. Att jag nämner hundskiten i sammanhanget beror till största delen på den debatt, eller i varje fall synpunkter, som senaste veckan presenterats i Lidköpingsnytt.nu där många ondgör sig över all hundskit som ligger överallt, på gräsmattor, trottoarer, ja överallt där den inte borde finnas. 

                                                                                                            
                                           En bild från i somras då det var aningen varmare under skinnstället

Det största, tydligaste och mest betydelsefulla vårtecknet enligt min vårprioritering levererade jag själv i eftermiddags. STARTADE HOJEN OCH KÖRDE ÅRETS FÖRSTA MC-RUNDA, en tur på cirka tre mil och ett vårtecken som är synnerligen svårslaget. Varken sopmaskiner, landande tranor vid Hornborga eller första lärkan kan mäta sig som vårtecken med årets första tur på en nyservad och välpolerad motorcykel. Trots att det inte var mer än ett par grader i luften var det som alltid en härlig känsla. Att känna vinddraget under visiret gör att kroppen startar på nytt, det finns ändå nåt att hoppas på känns det som. Om ytterligare ett par veckor kommer nästa vårliga upplevelse, husvagnen kommer fram ur malpåsen, möjligen lite dammig men efterlängtad. Efter några timmars fejande skall den vara redo att användas under kommande halvår. 

                                     
                           Husvagn, MC och sommar, en fin kombination...                                   
                             
För att ta vara på alla våringredienserna kommer jag vilken dag som helst att göra ett besök vid Hornborgasjön och förvissa mig om att tranorna även i år hittar dit. Om det blir bil eller MC bestämmer vädret, oftast brukar första besöket bli med bil, tranorna har ju en benägenhet att komma innan den sista snön för året har fallit. Att det enligt bondepraktikan skall snöa tre gånger på lärkan innan det blir vår är välkänt men hur det är med tranorna och snöandet vet jag inte riktigt, kanske inte är så viktigt egentligen, för mig har våren som sagt redan kommit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0