Miljö- eller ekonomi, vad styr egentligen?

För ett par år sedan var det "inne" att som bilköpare tänka på miljön. Det propagerades för att köpa etanoldrivna bilar och alla som nappade klargjorde att detta var framtiden, "vi gör det för att rädda miljön", sa man.

                                         
                                                 Det var bättre förr...

Nu är det  för tillfället inte längre ekonomiskt lönsamt att köra på etanol, vad gör dessa tidigare så miljömedvetna bilister då? Jo tankar bensin såklart, det blir ju billigare, så var det med det miljöansvaret. Den egna plånboken är oftast (alltid?) det största styrmedlet oavsett läpparnas bekännelse.

Jag har självklart förståelse för deras sätta att agera, det är sannerligen inte lätt att anpassa sig numera. Ena dagen si, andra dagen så på den politiska marknaden, det går inte att lita på våra beslutsfattares sätt att bolla med skatter, restriktioner och lagar vad gäller oss bilägare. Vi är som vanligt utlämnade åt ibland kortsiktiga populistiska åtgärder utan ordentligt underbyggda beslut, men vi är ju vana. Bara att konstatera att detta är oberoende av vilken regering vi har, alla är i detta ärende lika goda kålsupare. 

Makten finns i Stockholm, då anpassar vi Sverige efter Stockholm verkar vara det som gäller. Kanske dags att införa trängselskatt i Lidköping, det börjar bli jobbigt många bilar i centrum enligt vissa. Kunde ju om inte annat vara spännande att vara före Skövde för en gångs skull, där kommer snart trängselskatten att införas om jag tror rätt, det är ju en storstad gu´bevars. Det gäller att hänga med i samhällsutvecklingen.

Sådär, fick äntligen in en liten spark i skrevet på storebror, Billingens pärla i förbifarten, hoppas ingen tar illa upp, det har varit alldeles för lugn på den fronten på sistone. Men det är klart, Skövde behöver inte ödsla krut på lillebror längre, finns inget speciellt att slåss om för tillfället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0