Trafiksäkerhet, mer än bara hastighetsövervakning
Kan inte låta bli att än en gång ta upp ett alltid lika aktuellt ämne, nämligen detta med trafiksäkerhet.
Nu är det dags att montera ytterligare fartkameror på våra vägar, eller plåtpoliser som de lite vårdslöst kallas. Västra Götaland har blivit ett av de kameratätaste landskapen i Sverige och det verkar som om det så kommer att förbli. Oavsett vad man tycker om denna moderna företeelse så är det ju konstaterat att medelhastigheten har sänkts med ett några km/tim, lite olika beroende på vem som presenterar "bevismaterialet". Samma gäller uppgifterna om hur detta påverkar olycksstatistiken, även där beror det på vem som presenterar materialet. Ofta verkar det bygga på en del rena gissningar vad gäller bland annat olyckor med dödlig utgång.
Vad Vägverket eller andra trafikinstanser samtidigt verkar ha glömt bort är den allt slappare inställningen hos oss trafikanter till beteendets betydelse för trafiksäkerheten. Nonchalans, okunnighet eller bara rent slarv gör att vårt beteende alltför ofta skapar problem och olyckssituationer och tyvärr också olyckor. Att inte använda blinkers exempelvis är ett fenomen som sprider sig med ruskig fart. Oavsett ålder på bilföraren verkar det ha blivit närmast ofint att använda denna enkla anordning, att tala om vad man tänker göra är inte längre så viktigt. Skulle det möjligen bli bättre med fler poliser på vägarna, poliser som kunde koncentrera sig på just det farliga beteendet, klantiga omkörningar och mycket annat som bevisligen utgör stora olycksrisker.
En sällan använd detalj...
Inte så sällan hamnar man bakom bilister som kör väldigt "säkert", alltså konsekvent håller en hastighet på tio-femton km/tim under gällande hastighetsgräns oavsett om det var 50, 70 eller 90. Kör dessutom mitt i vägen för att inte riskera att att hamna i diket. Sänker för säkerhets skull hastigheten ytterligare då de passerar en kamera, försiktighet är en dygd sägs det ju, detta skulle normalt vara beviset på dygdiga bilförare om de bara nån gång använt blinkers. Tyvärr händer det alltför ofta att just dessa inte använder denna fina anordning, inte vid avfart från huvudled, inte vid rondellkörning, inte överhuvudtaget där det är befogat.
Det är då jag återigen undrar om det är okunnighet, osäkerhet eller om det enbart är nonchalans. Eller kan det vara så illa att det blir lite för mycket att hålla reda på, styra, växla, bromsa, gasa och dessutom komma ihåg att blinka. Hur som helst så är det ett problem som borde uppmärksammas lite mer, kanske kan hoppas på en bättring även om jag tvivlar måste jag ärligt säga. Varför inte information om vad som egentligen gäller via teve, lite trafikkunskap i korta snuttar vid lämpliga tider? Kanske kommer så småningom.
Hur det är att köra motorcykel i dagens trafiksituation återkommer jag till, där finns det också en del att prata om.