"Verklighet", vår tids modeuttryck
Svenskt Näringsliv, en av våra stora företagarorganisationer går just nu ut med stora helsidesannonser i dagspressen. Annonser som skall få oss att förstå vilket hot den svenska arbetarkårens lönekrav är mot hela vår välfärd. En kampanj där hökarna målar upp en bild av kommande avtalsrörelse som det sista slaget om framtida välfärd.
Visst är det väl en symbolisk hök i denna logga, även om den är färggrann?
Ett citat ur annonsen:
"Sedan Industriavtalet tecknades 1997 har fack och arbetsgivare i förhandlingar utgått från en gemensam värdegrund: Avtalen skall vara anpassade till verkligheten".
Vad är då skillnaden i just denna avtalsrörelse undrar man då? Vad är det som gör att Svensk Näringsliv langar ut miljontals kronor på braskande nästan tårfyllda annonser och försöka manipulera oss inför en avtalsrörelse? Jag inbillar mig trots allt att förhandlingsparterna är kapabla att bedöma vad som bör göras, nåt annat känns både förnedrande och hånfullt mot framförallt de fackliga representanterna.
Ytterligare citat:
"Det är nu upp till arbetsgivare och fack att ta ansvar för företag och jobb genom att låta löneavtalen 2010 stämma överens med 2010 års verklighet".
Än en gång, vad är det som får Svensk Näringsliv att dyrt annonsera om nåt som de själva uppgett fungerat. De skriver ju i annonsen att "fack och arbetsgivare utgått från en gemensam värdegrund: Avtalen skall vara anpassade till verkligheten". Överenskommelserna tidigare då, har de inte varit anpassade? Vad skulle vara skillnaden just nu, att vi har en ekonomisk tuff situation har väl inte undgått någon. Inte heller våra fackliga representanter har väl sovit sig igenom det senaste året.
Svaret på frågan om varför Svenskt Näringsliv anser sig behöva annonsera ligger sannolikt i att även avtalsrörelsen enligt arbetsgivaran behöver "moderniseras" liksom man tidigare ansett att kollektivavtalet skall "moderniseras". Nu skall tydligen allmänheten intalas att dessa moderniseringar är till gagn för alla. Ordet moderniseras i detta sammanhang har tyvärr fått en annan innebörd än vi normalt fått lära oss. Moderniseringen innebär enbart en maktförskjutning eller en "anpassning till dagens verklighet" som det också har kallats, en verklighet som jag påstår är ett rejält steg bakåt i tiden.
Det är nu det ställs krav på var och en av oss att inte gå i fällan, att inte börja pruta med oss själva. Avsikten med utspelet är naturligtvis att sätta press på gemene man, att försöka manipulera oss till underkastelse, få oss att inte våga ställa de rättmätiga krav som en avtalsrörelse handlar om. En trist men tydligen "modern" utveckling, annonser som skall få oss att "anpassa oss till 2010 års verklighet". Det har bliv lite väl mycket av detta tjat om anpassning till verkligheten på sista tiden. Precis som om vi tidigare levt i en fantsivärld där verkligheten varit ett okänt begrepp.
Visst är det väl en symbolisk hök i denna logga, även om den är färggrann?
Ett citat ur annonsen:
"Sedan Industriavtalet tecknades 1997 har fack och arbetsgivare i förhandlingar utgått från en gemensam värdegrund: Avtalen skall vara anpassade till verkligheten".
Vad är då skillnaden i just denna avtalsrörelse undrar man då? Vad är det som gör att Svensk Näringsliv langar ut miljontals kronor på braskande nästan tårfyllda annonser och försöka manipulera oss inför en avtalsrörelse? Jag inbillar mig trots allt att förhandlingsparterna är kapabla att bedöma vad som bör göras, nåt annat känns både förnedrande och hånfullt mot framförallt de fackliga representanterna.
Ytterligare citat:
"Det är nu upp till arbetsgivare och fack att ta ansvar för företag och jobb genom att låta löneavtalen 2010 stämma överens med 2010 års verklighet".
Än en gång, vad är det som får Svensk Näringsliv att dyrt annonsera om nåt som de själva uppgett fungerat. De skriver ju i annonsen att "fack och arbetsgivare utgått från en gemensam värdegrund: Avtalen skall vara anpassade till verkligheten". Överenskommelserna tidigare då, har de inte varit anpassade? Vad skulle vara skillnaden just nu, att vi har en ekonomisk tuff situation har väl inte undgått någon. Inte heller våra fackliga representanter har väl sovit sig igenom det senaste året.
Svaret på frågan om varför Svenskt Näringsliv anser sig behöva annonsera ligger sannolikt i att även avtalsrörelsen enligt arbetsgivaran behöver "moderniseras" liksom man tidigare ansett att kollektivavtalet skall "moderniseras". Nu skall tydligen allmänheten intalas att dessa moderniseringar är till gagn för alla. Ordet moderniseras i detta sammanhang har tyvärr fått en annan innebörd än vi normalt fått lära oss. Moderniseringen innebär enbart en maktförskjutning eller en "anpassning till dagens verklighet" som det också har kallats, en verklighet som jag påstår är ett rejält steg bakåt i tiden.
Det är nu det ställs krav på var och en av oss att inte gå i fällan, att inte börja pruta med oss själva. Avsikten med utspelet är naturligtvis att sätta press på gemene man, att försöka manipulera oss till underkastelse, få oss att inte våga ställa de rättmätiga krav som en avtalsrörelse handlar om. En trist men tydligen "modern" utveckling, annonser som skall få oss att "anpassa oss till 2010 års verklighet". Det har bliv lite väl mycket av detta tjat om anpassning till verkligheten på sista tiden. Precis som om vi tidigare levt i en fantsivärld där verkligheten varit ett okänt begrepp.
Kommentarer
Trackback