Ungar och teknik - en lyckad kombination

                                                 
                          Fascinerande läsning, numera i rätt belysning

Läser för närvarande Stieg Larsson "Män som hatar kvinnor" och fascineras av hans sätt att bygga en historia, eller rättare, flera historier i samma bok. Hans böcker har en nackdel, man har svårt att sluta läsa vilket innebär att kroppen tar stryk av att sitta lite för länge vid varje tillfälle. Där har jag ändå en fördel tycker jag själv eftersom jag hittat en bra sittvänlig läsvrå, enda problemet har varit att läslampan, en sån där modern energisnål ledbelysning, varit aningen för stark i vissa lägen.

                                 
                     Inte bara traktorer som intresserar denne glade mångsysslare

Nu är detta problem löst! I fredags kväll hade vi nämligen besök av Henrik och Cecilia, min grabb och hans fru samt lille Erik snart 3 år. Erik som normalt är en fena på traktorer och lastmaskiner har numera även visat sig vara en hejare på det elektrotekniska området. Min läslampa med det ibland onödigt starka ljuset fixade Erik då han höll en kort men effektiv utbildining för oss alla. Detta utan att ens ha läst bruksanvisningen.

"Håll strömbrytaren intryckt så dämpas eller ökas ljuset" var hans korta men effektiva upptäckt vilket han under en lång stund demonstrerade för oss imponerade åskådare. Enkelt men ändå så oerhört svårt, jag hade inte en susning om att det fungerade på det viset, ändå har jag väl haft lampan i ett par år. Även denna gång var det ett förutsättningslöst experiment som ledde till en ny upptäckt. Kanske inte riktigt av Nobeldignitet men ändå, det gäller att tänka fritt för att utvecklas. Varför jag väljer att berätta berätta om min egen oförmåga att tänka är väl närmast för att visa hur man gärna fastnar i sitt "gamla jag" och har svårt att utveckla den fastlåsta tanken: Tryck på knappen så tänds lampan tryck igen så slocknar den är ju det normala. Ett dimmerreglage skall ju vara vridbart enligt mina gamla mögliga tankar. Erik fick i alla fall mitt Nobelpris samtidigt som bandymatchen på teve mellan Vänersborg och Villa slutade med Villaseger så det blev två glada händelser den kvällen.

Får jag i fortsättningen problem med elektronik eller andra bekymmer ringer jag naturligtvis Binnebergs diversefixare, han kan ha lösningen.  


Kommentarer
Postat av: Ing-Marie

En underbar bild på en fantastisk liten glädjespridare. Jag har också en massa electronikprylar som jag inte kan sköta, kan man hyra ett litet barnbarn?

2009-11-23 @ 15:56:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0