Bandy skall spelas inomhus!

Nu är det dags att slutligen konstatera att bandy skall spelas inomhus! Efter att ha tittat på kvällens match mellan Sandvikens AIK och Edsbyns IF på TV4 Sport i fantastiskt fina Göranssons Arena i Sandviken är det bara att konstatera att äntligen är bandy en sport som är anpassad även för tevesändning. Med de förutsättningar som moderna hallar skapar vad gäller belysning och iskvalitet så finns det inte den minsta tvekan hur jag i fortsättningen vill se att bandy på toppnivå spelas. Bandy skall spelas INOMHUS oberoende om man får ta med bandyportfölj eller inte! Till och med i teve blir det en höjdare.

                                             
                                   SM-vinnare 2010 om jag får tippa...
           
Att det fortfarande finns "utomhuskramare" förstår jag till viss del. En solig vinterdag med -2 grader, vindstilla och perfekt is är utan tvekan det vi normalt förknippar med bandy. Tyvärr är det väl sällan eller numera aldrig som vi får chansen att uppleva dessa förhållanden. Oftast har det under senare år spelats elitseriebandy i regn, snöblask, dimma blåst och allt som gör att det jag betalt för gått om intet. Att titta på en match som måste delas upp i tre perioder för att planen efter en kvart är täckt av fem centimeter snö är inget som ens den mest inbitne portföljbärare kan försvara. Som åskådare betalar jag för att få se underhållande bandy vilket är naturligt. Lika naturligt är det väl att spelare som satsar så mycket på sin sport också vill ha perfekta förhållanden, att få vettiga möjligheter att visa upp det man jobbat på under månader av svettiga träningspass.

För att återgå till kvällens drabbning mellan SAIK och Edsbyn är det väl bara att konstatera att hemmalaget kommer att bli svårslagna i årets serie. Har ett komplett lag med ett anfall som är supervasst med Muhrén och Edlund som livsfarliga avslutare. Trots SAIK:s styrkebesked är jag ändå lite besviken på Edsbyns ängsliga spel, eller skall jag kanske säga Edsbyns normala spel med mycket bollinnehav och ett evinnerligt bakåtspel. Detta tidigare vinnande koncept har ju blivit lite av bandyns signum de senarste åren, alla lag har tagit efter, eller åtminstone försökt ta efter det så kallade "tålmodiga spelet" vilket gjort att bandyn generellt blivit tråkigare för oss åskådare, enligt mitt tycke.

Att Edsbyn i år inte har samma kvalitéer som tidigare är väl en orsak till att man torskade mot SAIK men för min del tycker jag att SAIK anammat en del av ryska landslagets taktiska upplägg med hypernsnabba omställningar utan dess evinnerligt tråkiga så kallade säkra cirkelåkningar på egen planhalva. SAIK visade tydligt hur man stoppar motståndarnas speluppbyggnad med stenhårt arbete och markering en bit in på motståndarnas planhalva, vänder spelet snabbt utan en massa spelförstörande "Hälsingebågar" som jag väljer att kalla Edsbyns förlegade spelmodell och satsar för fullt framåt, antingen genom individuella prestationer eller oftast genom bollsläpp till flera spelbara alternativ.

Är övertygad om att detta blir framtidens spelmodell, hoppas att Villa-Lidköping har förstått att detta är en framgångsväg. Om inte annat så borde man sett hur Edsbyns gamla säkerhetsmodell har krackelerat, den är inläst och avslöjad, inte bara av Sandviken kan jag hoppas. I de bästa av världar har Ari och Edlund förstått vad som är framtidens bandy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0