Är bussen verkligen miljövänlig?

Miljödebatten har väl aldrig varit så engagerande som den är för tillfället. I alla upptänkliga forum, från frukostbordet förbi fikarummet på jobbet till världens mest betydelsfulla ledare diskuteras vad vi måste göra för att återställa miljön till de nivåer som experterna föreskriver.

                                        
                                    Onödigt stor för 3 personer

Därför får jag en negativ aha-upplevelse då jag varenda dag året runt ser den stora blåa stadsbussen avsedd för runt 45 passagerare susa förbi utanför mitt vardagsrumsfönster. Kanske att jag nån gång sett tio passagerare i bussen men normalt är det i bästa fall 2-3 personer tillsammans med chauffören. Första tanken blir naturligtvis att det kanske vore läge för att köra med mindre bussar, fordon som troligen inte slukar riktigt så mycket bränsle som de som man nu använder.

Vet inte om jag är ute och seglar men har svårt att tänka mig att den som dagligen levererar 10 brödbackar till ICA använda sig av ett 24 meters lastbilsekipage bara för att det kanske nån gång om året kan vara aktuellt med 20 backar bröd.  

För att fortsätta på den kritiska vägen så tror jag det kommer att räcka med riktigt små bussar tills den dag då Västtrafik ser till att busspriserna hamnar på en acceptabel och rimlig nivå. Tyvärr är ju bilåkandet i många fall konkurrenskraftigt rent ekonomiskt vilket rimmar dåligt med vårt påstådda miljöengagemang. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0