Allting går att köpa, men inte alla...

Rödgrön skattehöjning och fler bidrag! Alliansen skattesänkning ger inte fler jobb! Bensinpriset borde ligga på 20 kronor litern. Arbetsgivaravgiften borde slopas. Höj skatten för dyra villor.

Valrörelsen är i full gång. Läste en debattartikel idag där representanter från de fyra allianspartierna går ut med ett gemensamt krav att all valinformation både från myndigheter och partier skall göras tillgänglig på lättförståelig svenska. Förhoppningsvis beror det på att man värnar den demokratiska processen men som vanligt smyger sig misstanken om att agerandet görs av ideologiska skäl, lite av ett spel för att plocka till sig en annan sorts väljare genom "nya" informationskanaler.

                                                  
                                                Gäller att inte missa nån...

Jag hoppas jag har fel men min intiutiva känsla tar överhanden och får mig känna en skarp misstro, att alliansen just nu så oförbehållsamt värnar människor som har svårt att läsa och förstå vanlig svenska blir lite av en kulturell kullerbytta för mig. Det är då tanken smyger sig på sådär otäckt, det måste handla om att värva alliansröster! Man börjar kanske förstå att det inte längre räcker med de tidigare köpta arbetarrösterna genom att låna till skattesänkningar. Nu gäller det att skrapa runt i alla samhällsskikt, en röst här och en där, nu skall alla med varför skeppare Reinfeldt lägger ut den breda landgången till alliansarken.

Om det är min i sammanhanget cyniska läggning eller inte som gör att jag får dessa konspirationsteorier kan vi strunta i för tillfället, det viktiga är att det SKULLE kunna vara som jag beskriver vilket är illa nog. Kunde man vilseleda så många vid förra valet genom att enbart utge sig för att vara nya arbetarpartiet så måste man naturligtvis vilseleda några andra när man förstår att landets pensionärer inte går att lura en gång till.

Men det är väl inte för sent att ge pensionärerna nån form av valfläsk, för alliansen verkar det mesta gå att köpa även om man tvingas låna till fläsket.  

Som en liten påminnelse kan jag väl berätta hur borgarna på 30-40-talen med Högerpartiet i spetsen hade ett alldeles eget sätt att värva röster. Storbönderna såg till att torpare, drängar, pigor och andra som kämpade på gårdarna verkligen kom iväg till vallokalen genom att erbjuda skjuts mot att man röstade borgerligt. Det var den tidens "nya "arbetarparti det. Bönderna var ovanligt generösa denna dag och till och med "behjälpliga" med valsedelsformaliteterna för sina mindre vetande underställda så de inte av "misstag skulle ta fel". Det var gamla goda tider det, då behövdes ingen lättläst information, det räckte med långpiskan.

Tack för att vi i alla fall har kommit förbi den tiden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0