Hur troligt är ett möte med vargen på väg till skolan?

Läste häromdagen en insändare i lokaltidningen  där nån ansåg att den omdiskuterade avskjutningen av vargar var mer än försvarbar, den var en nödvändighet om man i fortsättningen skulle våga släppa iväg sina barn till skolbussens hållplats. 

                                             
 
Läste idag en undersökning där man frågade ett antal personer om de tyckte att vargar skall hållas i djurparker. Detta efter att flera vargar kommit lösa och därför avlivats i en djurpark i Skåne. Några ville naturligtvis att vargar inte skall hållas inhägnade, andra tyckte att det var viktigt att fortsätta ha dessa djur i djurparkerna så att barnen får möjlighet att se och förstå dessa djur. Ursäkta min skamligt triggade framställning av dessa två tidningsinlägg, men den (o)naturliga slutsatsen av resonemanget blir att barnen behöver väl knappast titta på vargar i djurparker, de får ju enligt vissa ändå möta dem på väg till skolbussen. (Den var långsökt men jag kunde inte låta bli). 

Vargdebatten lever vidare oavsett vad som görs eller inte görs. Kanske att vargjakten behöver bedrivas under andra former i fortsättningen? Ett av motiven till jakten var ju att i första hand att skjuta av inavlade och sjuka/defekta vargar och därmed se till att vargstammen enbart skall innehålla livskraftiga djur. Därför är det lite motsägelsefullt då man efter obduktion av de skjutna vargarna konstaterar att alla var just livskraftiga och friska. Då återstår endast motivet att det skall finnas max 210 vargar i Sverige vilket kanske är försvarbart. Jag är inte kapabel att bedöma detta utan förlitar mig på den expertis(?) som säger sig veta.

Detta varginlägg utan större värde tillkom enbart på grund av de två tidningsklippen jag hänvisade till och jag hoppas och tror att jag härmed lägger mina synpunkter i ämnet åt sidan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0