Ingen rädder för vargen här....

Brukar sällan vara rädd för att uttrycka mina tankar oavsett om de medvetet är avsedda att vara kontroversiella eller om de bara avser att spegla stundens ingivelse. Därför är det med ett visst mått av obeslutsamhet som jag tänker släppa från mig några synpunkter om den nyss avslutade vargjakten. Denna så infekterade fråga som engagerar och skapar grupperingar där mordhot, trakasserier och skadegörelse förekommer från båda sidor. Kan väl börja med att tydligt påpeka att jag varken är jägare, varghatare eller vargälskare/försvarare utan enbart en fundersam amatör i ärendet.

                                               
                                               Trots allt ett vackert djur...?

Det första jag reagerade över var uppgifterna om antalet skadeskjutna vargar. Om jag inte har helt fel så hade jägarna lyckats skadeskjuta ett förvånansvärt(?) stort antal vargar där vissa senare eftersökts och avlivats medan andra fortfarande inte är påträffade. Eftersom jag är dåligt insatt i jaktens svårigheter vore det förmätet av mig att döma någon av jägarna men den första spontanreaktionen blir trots allt att det kanske fanns lite för många viltvårdare ute i skogen med lite för dålig erfarenhet av jakt i allmänhet och vargjakt i synnerhet och som därför gjort bättre nytta hemma på pinnsoffan. Som sagt, bara en spontan fundering av en amatör.

Ett av "vargförsvararnas" argument är att vargen var här före oss. Den motiveringen förstår jag inte, detta skulle alltså innebära att samhället skulle inrättas på vargens villkor. Låter inte speciellt logiskt eller ens genomtänkt. De som tycker vargstammen är för stor pekar bland annat på att man på vissa platser inte vågar ha barnen ute, hundarna blir attackerade osv. Detta är väl vad jag förstått en rejäl överdrift. Att jagande hundar är i riskzonen råder väl ingen tvekan om men att barnen skulle vara i fara vill jag inte riktigt tro. Det största problemet jag kan se är väl om inhägnade tamdjur som exempelvis får inte kan fredas, då kanske det kan finnas anledning att ta till ren skyddsjakt.

En avslutande fundering finns ändå i huvudet. Vad är det som gör att vi har så fundamentalt olika åsikter om vargen? Att stadsbor inte har samma negativa syn på detta rovdjur som personer boende i "vargtäta" områden kan jag förstå. Däremot blir det svårare att förstå att det ändå finns så skilda uppfattningar bland människor boende i vargområden. Även där är det stenhårda motsättningar trots att man lever under samma förutsättningar. Ja, ja, mina tankar angående vargarnas vara eller inte vara gjorde väl knappast nån klokare men jag fick ändå ventilera mina synpunkter. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0