Lurad igen - för vilken gång i ordningen?
Att det numera byggs bra bilar är nog de flesta överens om. Finns väl knappast nån biltillverkare som inte förstått att kvalitet är nyckeln till framgång. Få eller inga reparationer före 10-15000 mil, däck och andra förbrukningsdetaljer håller längre än tidigare osv. Vad gör man då på märkesverkstäderna kan man ju undra? En Toyota som av många undersökare betraktas som en bil med väldigt få problem behöver ju sällan eller aldrig in på verkstad. Jo självklart då det är dags för SERVICE, denna ovärderliga mjölkkossa för bilhandlarna/märkesverkstäderna.
Mjölkkossa för serviceverksta´n
Min Toyota Corolla måste självklart in för service var 1500:e mil. Detta innebär att efter 1500 mil skall det göras en mellanservice för en kostnad på runt 2000 kronor. Därefter måste det självklart till en STOR FULLSERVICE efter 3000 mil till en kostnad av 4000 kronor. Enligt oberoende undersökningar så görs en sån här fullservice på ungefär 45 minuter till en timkostnad på låt oss säga 1000 kronor, alltså 750 kronor för detta. Tillkommer material (olja, filter) 500 kronor samt ev lite diverse packningar och annat för 250 kronor. Totalt 1500 kronor. En nätt förtjänst på 2500 kronor för en timmes arbete (plus redan kalkylerad förtjänst i normal timkostnad).
För att inte missa denna fina inkomstmöjlighet så skrämmer man nästan livet ur sina kunder genom att på alla sätt och vis misskreditera den som inte har alla stämplar i serviceboken. Då menar jag stämplar från den auktoriserade märkesverkstaden. Gud förbjude att du gör servicen hos en icke märkesverkstad, då lär du få förklara dig både en och två gånger då det är dags att byta bil. Ändå är risken stor att det blir avdrag på inbytespriset. Bilhandlarna som i andra sammanhang gärna ondgör sig över orättvisa monopolsituationer skapar däremot gärna en monopolsställning för den egna verksamheten. Men som vanligt är det ju skillnad, detta gynnar ju den egna rörelsen vilket då måste anses fullt legalt. Eller?
Självklart är inte Toyota ensamma i detta sammanhang, det gäller naturligtvis alla märken.
Kan väl för tydlighetens skull också påpeka att jag tillhör den där skrämda kategorien bilägare som låter mig duperas och betalar en tusenlapp extra för att Toyota-verksta´n skall serva min bil.
Undrar vad servicekostnaden är för denna sportiga fordonsmodell...?
Hur vi än vänder oss så har vi som alltid ändan bak, betala och håll käft är dagens enkla ekonomiska filosofi. Men som pensionär så är det väl inget att gnälla över, vi är ju vana att ta vårt samhällsansvar i tider där jobbskatteavdrag, företagsnedläggningar och ökande pensionsavgångar är de stora knäckfrågorna för den beslutande församlingens överstepräster.
Mjölkkossa för serviceverksta´n
Min Toyota Corolla måste självklart in för service var 1500:e mil. Detta innebär att efter 1500 mil skall det göras en mellanservice för en kostnad på runt 2000 kronor. Därefter måste det självklart till en STOR FULLSERVICE efter 3000 mil till en kostnad av 4000 kronor. Enligt oberoende undersökningar så görs en sån här fullservice på ungefär 45 minuter till en timkostnad på låt oss säga 1000 kronor, alltså 750 kronor för detta. Tillkommer material (olja, filter) 500 kronor samt ev lite diverse packningar och annat för 250 kronor. Totalt 1500 kronor. En nätt förtjänst på 2500 kronor för en timmes arbete (plus redan kalkylerad förtjänst i normal timkostnad).
För att inte missa denna fina inkomstmöjlighet så skrämmer man nästan livet ur sina kunder genom att på alla sätt och vis misskreditera den som inte har alla stämplar i serviceboken. Då menar jag stämplar från den auktoriserade märkesverkstaden. Gud förbjude att du gör servicen hos en icke märkesverkstad, då lär du få förklara dig både en och två gånger då det är dags att byta bil. Ändå är risken stor att det blir avdrag på inbytespriset. Bilhandlarna som i andra sammanhang gärna ondgör sig över orättvisa monopolsituationer skapar däremot gärna en monopolsställning för den egna verksamheten. Men som vanligt är det ju skillnad, detta gynnar ju den egna rörelsen vilket då måste anses fullt legalt. Eller?
Självklart är inte Toyota ensamma i detta sammanhang, det gäller naturligtvis alla märken.
Kan väl för tydlighetens skull också påpeka att jag tillhör den där skrämda kategorien bilägare som låter mig duperas och betalar en tusenlapp extra för att Toyota-verksta´n skall serva min bil.
Undrar vad servicekostnaden är för denna sportiga fordonsmodell...?
Hur vi än vänder oss så har vi som alltid ändan bak, betala och håll käft är dagens enkla ekonomiska filosofi. Men som pensionär så är det väl inget att gnälla över, vi är ju vana att ta vårt samhällsansvar i tider där jobbskatteavdrag, företagsnedläggningar och ökande pensionsavgångar är de stora knäckfrågorna för den beslutande församlingens överstepräster.
Kommentarer
Trackback