EU försvarar den fria konkurrensen, vadå 0-vision???
¤ TYSK LÅNGTRADARE I DIKET PÅ SKARAVÄGEN
¤ POLSKREGISTRERAD LASTBIL BLOCKERAR VÄGEN MELLAN SKARA OCH FALKÖPING
¤ ESTLÄNDSK LASTBILSCHAUFFÖR NEKAR TILL ATT HA KÖRT MED BLANKSLITNA DÄCK.
¤ UTLÄNDSK CHAUFFÖR LÄMNAD I STICKET I LIDKÖPING, SAKNAR BÅDE PENGAR OCH MAT
¤ E6:AN BLOCKERAD AV LÅNGTRADARE I NORRGÅENDE RIKTNING
¤ RATTFULL POLSK LÅNGTRADARCHAUFFÖR ORSAKADE DÖDSKRASCH I SKÅNE
Kör gärna i Sverige men under rättvisa förhållanden...
Rubriker som inte på nåt sätt är speciellt kontroversiella eller överraskande. Sverige är som i många andra fall landet med flatheten som det mest utmärkande kännetecknet. Massor av utländska lastbilar trafikerar med svårigheter våra snöfyllda och ibland svårframkomliga vägar. Många av dessa bilar skulle aldrig få möjligheten att passera gränsen till Sverige, punkt slut. Många av ekipagen uppfyller inte ens de minimikrav som måste ställas på fordon och förare för att överhuvudtaget få trafikera våra vägar, speciellt denna tid på året.
Vid inpassering i Sverige finns inte den minsta kontroll av vare sig däcksstandard eller andra trafiksäkerhetsdetaljer på syd- och mellaneuropeiska transportfordon vid gränspassering. Detta innebär att exempelvis E6:an från Skåne upp mot Bohuslän vid snöfall alltför ofta blockeras av holländska, polska, portugisiska och/eller estländska långtradare medan deras svenska "åkarkollegor" utan egen förskyllan ofta blir sittande i dessa köer utan att själva ha problem med väglaget.
Detta måste väl självklart vara nånting som ansvariga myndigheter bör ta itu med säger vän av ordning. Javisst borde det vara så, problemet är bara att ingen verkar bry sig! Detta förekommer år efter år utan att nån jävel lyfter ett finger för att få rätsida på problemet.
Vem står längst fram i kön tro....???
"De bästa resorna på vintern är att köra E4:an från Stockholm utefter norrlandskusten" berättar en åkare för mig. "Så långt norrut vågar dessa sommardäcksåkare inte köra för då riskerar de att inte komma hem igen förrän snön smält bort till våren", säger han och beklagar att dessa vinterns trafikmarodörer får fortsätta att hållas. "Har jag inte fungerande snökedjor med mig när jag skall in i Norge så är det tvärstopp" fortsätter han och menar att där har man förstått problemet och dessutom gjort nåt åt det. Försöker man från åkerinäringen påpeka problemen blir svaret att det råder fri konkurrens även på transportområdet. Att det handlar om bland annat ökade olycksrisker avfärdas med att "de svenska åkarna pratar i egen sak". Så enkelt är det för myndigheterna att spotta på det annars så storvulna snacket om att det är 0-visionen som gäller.
Men i Sverige måste ju alla få chansen att verka oavsett kvalifikationer, ingenting får stoppa "den fria konkurrensen". Alltså, inte ens den annars så oerhört viktiga 0-visionen i trafiken är i dessa sammanhang av intresse då det går att tjäna pengar för de företag som i många fall anlitar den billigaste speditören. Skit samma att chauffören tjänar i gynnsamma fall 7000 i månaden och kör på blankslitna däck. "Sverige är fantastiskt eller hur..." hette det i en reklamslogan en gång i tiden, den svenska verkligheten är definitiv ännu mer fantastisk.
Ytterligare ett problem är att flera stora svenska åkerier hyr in chaufförer från exempelvis baltstaterna och betalar dessa stackare rena svältlöner. Men vem bryr sig, Laval-domen har ju visat vägen till rufflarnas marknad. Som sagt, "Sverige är fantastiskt eller hur...?"