Svenska biltraditioner - ett lappkast för Maud
SAABlar också, nu står kronofgden utanför dörren i Trollhättan. Samtidigt ser jag att väderprognosen visar regn och rusk kommande dag. Kan det inte var nog på jävligheter, en del blir blöta av att gå ut, en del riskerar att bli av med jobbet!
Var det nån som trodde att försäljningen skulle öka efter regeringens alla hjälpsamma turer kring SAAB???
Efter alla turer med SAAB och företagets möjligheter att överleva är det tyvärr alldeles för enkelt att ironisera och kanske ha lite förhastade åsikter om hur affären med ett av Sveriges mest anrika företag har skötts. Det finns naturligtvis de som anser att SAAB inte har den bärighet som krävs för att överleva. Kanske med rätta men SAAB har tyvärr allt för ofta fått lita till ett antal mer eller mindre seriösa penningleverantörer eller vad man skall kalla deras finansiärer. Tyvärr tillhör svenska regeringen den församlingen. "Staten skall inte äga företag" har näringsminister Olofsson kaxigt deklarerat, precis som om det handlat om att svenska staten skulle ta över ägandet av det anrika Trollhätteföretaget.
Frågan har vad jag förstått istället gällt statens inställning till att acceptera vissa möjliga investerare, visserligen ryska sådana, men då har denna minimalistiska minister med storslagen hjälp av sina magistrar Reinfeldt och Borg med hängande huvuden hänvisat till Europeiska Investeringsbanken och förklarat att dom inte har funnit de ryska investerarna acceptabla. Undrar vem som varit mest aktiv i Investeringsbankens korridorer
under denna turbulenta tid?
Mina egna funderingar kanske inte är av så stort intresse i denna enorma marknadsfråga men ändå, hur många lobbyister har BMW, Mercedes, VW, Peugeot, Fiat och övriga europeiska bilfabrikanter springande i EU-korridorerna? Självklart ser dom helst att SAAB försvinner från marknaden. Vad som är mest beklämmande är att sveriges regering har bidragit till att företaget går på pumpen. Vilket annat lands regering hade svartmålat sitt lands företag så till den milda grad som Maud och hennes kompisar gjort under en lång och jobbig tid? Det räcker inte att som vissa av mina vänner påstå att SAAB inte genererat vinst på x antal år och därför bör jämföras med nedläggningen av varvsindustrin. Skillnaden är den att varvsindustrin inte tillförde fartygsbyggandet nåt nytt vilket definitivt svensk bilbyggande gör. Svensk biltradition står högt i kurs både vad gäller säkerhet och ekonomi. Låt oss fortsätta på detta framgångskoncept där både Volvo och SAAB har sin plats.
Men då gäller det att ha sitt lands regering med på tåget, ingen skall inbilla mig att Frankrikes regering skulle sänka Peugeot eller att Fiat skulle hängas ut av Berlusconi. Kanske Maud och hennes närmaste skulle fundera på detta över några kräftor och ett par Bäska droppar!!
Var det nån som trodde att försäljningen skulle öka efter regeringens alla hjälpsamma turer kring SAAB???
Efter alla turer med SAAB och företagets möjligheter att överleva är det tyvärr alldeles för enkelt att ironisera och kanske ha lite förhastade åsikter om hur affären med ett av Sveriges mest anrika företag har skötts. Det finns naturligtvis de som anser att SAAB inte har den bärighet som krävs för att överleva. Kanske med rätta men SAAB har tyvärr allt för ofta fått lita till ett antal mer eller mindre seriösa penningleverantörer eller vad man skall kalla deras finansiärer. Tyvärr tillhör svenska regeringen den församlingen. "Staten skall inte äga företag" har näringsminister Olofsson kaxigt deklarerat, precis som om det handlat om att svenska staten skulle ta över ägandet av det anrika Trollhätteföretaget.
Frågan har vad jag förstått istället gällt statens inställning till att acceptera vissa möjliga investerare, visserligen ryska sådana, men då har denna minimalistiska minister med storslagen hjälp av sina magistrar Reinfeldt och Borg med hängande huvuden hänvisat till Europeiska Investeringsbanken och förklarat att dom inte har funnit de ryska investerarna acceptabla. Undrar vem som varit mest aktiv i Investeringsbankens korridorer
under denna turbulenta tid?
Mina egna funderingar kanske inte är av så stort intresse i denna enorma marknadsfråga men ändå, hur många lobbyister har BMW, Mercedes, VW, Peugeot, Fiat och övriga europeiska bilfabrikanter springande i EU-korridorerna? Självklart ser dom helst att SAAB försvinner från marknaden. Vad som är mest beklämmande är att sveriges regering har bidragit till att företaget går på pumpen. Vilket annat lands regering hade svartmålat sitt lands företag så till den milda grad som Maud och hennes kompisar gjort under en lång och jobbig tid? Det räcker inte att som vissa av mina vänner påstå att SAAB inte genererat vinst på x antal år och därför bör jämföras med nedläggningen av varvsindustrin. Skillnaden är den att varvsindustrin inte tillförde fartygsbyggandet nåt nytt vilket definitivt svensk bilbyggande gör. Svensk biltradition står högt i kurs både vad gäller säkerhet och ekonomi. Låt oss fortsätta på detta framgångskoncept där både Volvo och SAAB har sin plats.
Men då gäller det att ha sitt lands regering med på tåget, ingen skall inbilla mig att Frankrikes regering skulle sänka Peugeot eller att Fiat skulle hängas ut av Berlusconi. Kanske Maud och hennes närmaste skulle fundera på detta över några kräftor och ett par Bäska droppar!!
Kommentarer
Trackback