SJ, SJ gamle vän.....
En trevlig "mitt-i-veckan-kryssning" till fantastiska Helsingfors blev som vanligt en resa med det mesta man kunnat förvänta sig. Viking Line med perfekta arrangemang, punktlighet, god mat och dryck och trevlig personal. Helsingfors som vanligt med ett vänligt ansikte trots kyliga vindar.
Sen var det slut på superlativen för nu är det dags att redogöra lite för vårt svenska missfoster i persontrafikbranchen som fortfarande heter Statens Järnvägar. Att sitta framför datorn och boka resa är ju numera det allenarådande när det gäller att planera sin resa. Då kommer det första och största problemet; hur lång tid behöver jag för att vara något så när garderad vid tågbyten?
Foto Stefan Nilsson
Kinnekulletåget till Hallsberg med ankomst Hallsberg 10.10. Därefter SJ regiontåg Hallsberg-Stockholm med avgång 10.28 borde vara en acceptabel tidsmarginal. Fungerade faktiskt riktigt bra trots Kinnekulletågets försening med fem minuter. SJ hade motsvarande försening så det stämde bra.
Hemresa från Stockholm med InterCitytåg 12.25 från spår 12 ändras tjugo minuter före avgång till spår 19. Redan då förstår man att nu är det försening på gång. Högtalardamen meddelar strax efter att tåget är försenat fem minuter, alltså avgång 12.30. Två minuter senare hojtar hon med sin lakoniska röst att tåget är på ingång om några minuter för att efter ytterligare "några minuter" meddela att avgångstiden är beräknad till 12.40. Klockan 12.40 meddelar högtalardamen än en gång med sin släpiga stämma att nu är avgången planerad till 12.50.
Klockan 13.00 sitter vi på tåget som sakta börjar rulla mot Hallsberg, 35 minuter försenade. Nu är det bara att hoppas att vi hinner i tid till vårt Kinnekulletåg i Hallsberg. Min planering kändes ganska säker tidigare då vi normalt skulle ha 43 minuter till godo för tågbyte. Nu fick vi kasta oss av föreseningståget med tunga Taxfreepackade(!) resväskor och remma iväg föra att i sista sekunden kasta oss på vårt kära Västtrafiktåg mot Filsbäck.
Orsaken till förseningen var enligt tågvärden att man tidigare på da´n tvingats evakuera ett tåg och därmed gått miste om den normla rasten. Detta innebar att rasten blev senarelagd med den beskrivna förseningen som följd. Jaha, så enkelt var det????
Kan inte säga annat än att SJ kan konsten att skapa spänning för stressade resenärer.
Sen var det slut på superlativen för nu är det dags att redogöra lite för vårt svenska missfoster i persontrafikbranchen som fortfarande heter Statens Järnvägar. Att sitta framför datorn och boka resa är ju numera det allenarådande när det gäller att planera sin resa. Då kommer det första och största problemet; hur lång tid behöver jag för att vara något så när garderad vid tågbyten?
Foto Stefan Nilsson
Kinnekulletåget till Hallsberg med ankomst Hallsberg 10.10. Därefter SJ regiontåg Hallsberg-Stockholm med avgång 10.28 borde vara en acceptabel tidsmarginal. Fungerade faktiskt riktigt bra trots Kinnekulletågets försening med fem minuter. SJ hade motsvarande försening så det stämde bra.
Hemresa från Stockholm med InterCitytåg 12.25 från spår 12 ändras tjugo minuter före avgång till spår 19. Redan då förstår man att nu är det försening på gång. Högtalardamen meddelar strax efter att tåget är försenat fem minuter, alltså avgång 12.30. Två minuter senare hojtar hon med sin lakoniska röst att tåget är på ingång om några minuter för att efter ytterligare "några minuter" meddela att avgångstiden är beräknad till 12.40. Klockan 12.40 meddelar högtalardamen än en gång med sin släpiga stämma att nu är avgången planerad till 12.50.
Klockan 13.00 sitter vi på tåget som sakta börjar rulla mot Hallsberg, 35 minuter försenade. Nu är det bara att hoppas att vi hinner i tid till vårt Kinnekulletåg i Hallsberg. Min planering kändes ganska säker tidigare då vi normalt skulle ha 43 minuter till godo för tågbyte. Nu fick vi kasta oss av föreseningståget med tunga Taxfreepackade(!) resväskor och remma iväg föra att i sista sekunden kasta oss på vårt kära Västtrafiktåg mot Filsbäck.
Orsaken till förseningen var enligt tågvärden att man tidigare på da´n tvingats evakuera ett tåg och därmed gått miste om den normla rasten. Detta innebar att rasten blev senarelagd med den beskrivna förseningen som följd. Jaha, så enkelt var det????
Kan inte säga annat än att SJ kan konsten att skapa spänning för stressade resenärer.
Kommentarer
Trackback