EU-utflaggning/utarmning av en hel branch
Nu börjar det röra sig så smått i en av våra mest oseriösa brancher, den tunga lastbilstrafiken i Sverige. Den socialdemokratiska riksdagsgruppen från Skaraborg med Monica Green, Urban Ahlin, Carina Ohlsson, Patrik Björck tar i en motion till höstriksdagen ett samlat grepp för att komma till rätta med en konkurrenssituation som under flera år försatt svenska åkerier i en närmast ohållbar situation. Mängder av gods transporteras av utlandsregistrerade företag som rent olagligt enligt de direktiv som finns för utlands-resp inrikes transporter. Som om inte detta vore nog betalar de varken vägskatt, drivmedelsskatt, löneskatt eller andra trafikavgifter i Sverige. Dessutom använder dessa speditörer som regel chaufförer som varken har anständiga löner eller övriga anställningsvillkor jämfört med svenska transportarbetare.
Fortfarande finns det svenskregistrerade åkerier i en bransch med ruttna villkor
Många av de utlandsregistrerade chaufförerna har betalt för den tid de sitter vid ratten. Lagstadgade vilotider enligt de regler som gäller för att köra på svenska vägar har man inte betalt för. Väntan på last, ingen betalning, alltså enbart betalt för den tid som färdskrivaren visar att man kört bilen. Jämför detta med en chaufför i ett svenskt åkeri som alldeles självklart har betalt från det han/hon startar tills man ställer bilen efter avslutat pass. Kom samtidigrt ihåg att lönen för många utländska chaufförer i många fall är kanske en fjärdedel av vad en svensk chaufför har.
Detta har utnyttjats av många svenska godstransportköpare under senare år medan det tack och lov fortfarande finns ett antal seriösa köpare som sett värdet i villkoren för ett bra och seriöst samarbete. Motsatsen är exempelvis ICA-koncernen som enbart ser till transportkostnaden för bolaget och låter en speditör som inte direkt är känd för sitt seriösa tänkande sköta alla deras transporter. Finns inte mycket kvar av deras annonsfloskler där de pratar om ICAs stora engagemang för miljön och arbetsförhållanden i världen. Blaha, blaha, säger jag, pengarna styr, speciellt hos ICA-handlarna om ingen upptäckt detta förut!
Finns ju självklart de som försvarar detta orättfärdiga system med hänvisning till EU-regler och annat skit som EU-katten släpat in men med den allra minsta eftertanke så är det väl knappast detta vi vill eftersträva. Oavsett vilken sida vi befinner oss på, transportköpare eller -säljare så borde vi vara så pass civiliserade att vi skiljer på rätt och fel, oavsett vad den i många fall intelligensbefriade tyckararmén i Bryssel/Strassbourg beslutat.
Fortfarande finns det svenskregistrerade åkerier i en bransch med ruttna villkor
Många av de utlandsregistrerade chaufförerna har betalt för den tid de sitter vid ratten. Lagstadgade vilotider enligt de regler som gäller för att köra på svenska vägar har man inte betalt för. Väntan på last, ingen betalning, alltså enbart betalt för den tid som färdskrivaren visar att man kört bilen. Jämför detta med en chaufför i ett svenskt åkeri som alldeles självklart har betalt från det han/hon startar tills man ställer bilen efter avslutat pass. Kom samtidigrt ihåg att lönen för många utländska chaufförer i många fall är kanske en fjärdedel av vad en svensk chaufför har.
Detta har utnyttjats av många svenska godstransportköpare under senare år medan det tack och lov fortfarande finns ett antal seriösa köpare som sett värdet i villkoren för ett bra och seriöst samarbete. Motsatsen är exempelvis ICA-koncernen som enbart ser till transportkostnaden för bolaget och låter en speditör som inte direkt är känd för sitt seriösa tänkande sköta alla deras transporter. Finns inte mycket kvar av deras annonsfloskler där de pratar om ICAs stora engagemang för miljön och arbetsförhållanden i världen. Blaha, blaha, säger jag, pengarna styr, speciellt hos ICA-handlarna om ingen upptäckt detta förut!
Finns ju självklart de som försvarar detta orättfärdiga system med hänvisning till EU-regler och annat skit som EU-katten släpat in men med den allra minsta eftertanke så är det väl knappast detta vi vill eftersträva. Oavsett vilken sida vi befinner oss på, transportköpare eller -säljare så borde vi vara så pass civiliserade att vi skiljer på rätt och fel, oavsett vad den i många fall intelligensbefriade tyckararmén i Bryssel/Strassbourg beslutat.
Kommentarer
Trackback