VARNING!
Tillsammans med hustrun blev det häromdagen en bilresa genom centrala delarna av Lidköping (ja, jag vet att det är i det närmaste att betrakta som miljömord) och kunde inte låta bli att fascineras av den fantasi och kreativitet som de ansvariga för kommunens trafikplanering besitter. Som bilden nedan visar så fanns på denna lilla gatstump inte mindre än sexton (16) vägskyltar inkl. tilläggstavlor. Dessutom en skylt som informerar om att här finns biljettautomaten som du matar med pengar för en stunds stillastående.
Det gäller att hinna ta till sig all information, kanske bäst att parkera och läsa i lugn och ro...?
Det som oroar mest är väl att detta inte är något specifikt fenomen just på denna plats, stora delar av samhället ser ut så här, att köra bil idag utan att överträda några förbuds- eller missa några informationsskyltar kräver nästan att man har en codriver vid sidan som läst in informationen i förväg på samma sätt som i rally där man använder s.k. noter. Kanske aningen överdrivet men ändå som en tanke.
För att fortsätta på den inslagna vägen(!) är det lika bra jag tar upp Vägverkets nya fantastiska satsning att minska olyckorna i trafiken genom att öka utbudet av hastighetsgränser. Kan det möjligen vara skylttillverkaren som genom enträget lobbyarbete på VV lyckats med bedriften att få till gränserna 10 (gångfartsområde), 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120 km/tim som högsta tillåtna hastighet? Trots allt är jag ändå mest imponerad av den/de på VV som bedömer att 50 är lämpligare än 40 eller 60, att 80 blir så mycket bättre än 70 eller 90. Detta måste vara en ytterst grannlaga uppgift.
Nä, inget får mig att tro att detta kommer att öka trafiksäkerheten, det kommer med stor säkerhet att innebära ytterligare irritation då det sannolikt blir många som är osäkra på vad som gäller just där: var det 70 eller 80, eller möjligen 90, och så kör man för säkerhets skull 70 och den bakomvarande som vet att det är 90 blir irriterad med kanske en omkörning som följd. Möjligen kan det öka på statskassan med några miljoner i finanskrisens tidevarv!
Det var mycket om trafiksituationen det, hoppas ändå att vi kan komma överens oavsett om vi går, cyklar, kör bil eller MC. Det är trots allt uppmärksamhet, tålamod, hjälpsamhet och sunt förnuft som är de mest värdefulla egenskaperna hos oss trafikanter.
Evenemangshallens förbannelse
Eftersom jag är en inbiten läsare av Lidköpingsnytt.nu är det faktiskt intressant att följa den pågående halldebatten. Ser just idag ett antal artiklar som INTE handlar om hallen där man ges möjligheten att lämna kommentarer, men inte en kommentar så långt ögat når. Kanske är det så att intresset för samhällsfrågor för närvarande inte sträcker sig längre bort än till Ågårdsområdet, eller så har man helt enkelt fastnat i en spiral av personattacker där det gäller att vara den som vet bäst och mest och framförallt tala om att andra inte vet nånting. Att det finns några debattörer med nödvändig skolning i både ekonomi och samhällskunskap tycker jag mig konstatera men den övervägande delen är utan tvekan personer med ekonomi- och demokratiutbildning förvärvad den senaste halvtimmen vid kaffebordet. Trots detta så har självklart alla rätt att framföra sin åsikt, det blir bara lite skillnad i bemötande om man "blundrar" för mycket.
Trots allt en uppiggande debatt.
Såna här perfekta förhållanden är det inte ofta på Isstadion
Strålande hockeymatch
Sebastian Odell, kvällens huvudfigur
Fartfylld hockey med mycket nerv
Kvällen bjöd dessutom på en fantastisk publiksiffra då över 300 peroner hade bänkat sig i "Roosterdome" vilket måste betyda publikrekord för en ungdomsmatch i sta´n. Många kommer säkert igen!
Evenemangshallen går på djupet
Pålningsmaskinen dunkar ner den ena pålen efter den andra mot urberget.
Låt mig bara säga att jag tycker våra politiker i stor enighet har fattat ett synnerligen klokt beslut. För den som är rädd att denna satsning kommer att sluka alla kommunens medel för den idrottsliga verksamheten borde man kanske istället se möjligheten. Om man ser det i ett större perspektiv kan det ju bara innebära positiva följder för kultur- och idrottsverksamhet. Med detta bygge har kommunen definitivt lagt ribban för hur idrotten skall stöttas vilket bör innebära rejäla satsningar på exempelvis ridsporten, innebandyn, handbollen, simningen, brottningen och alla andra sporter.
För att göra en enkel jämförelse: Om jag förhandlar om min lön så använder jag självklart min arbetskamrat med högre lön än jag själv som draghjälp. Om denne får lönepåslag med 100 kronor så är ju chansen större att jag också får påslag. Det sämre alternativet är att motarbeta en höjning för min kamrat, då är risken stor att inte heller jag får nånting. På samma sätt bör e-hallen fungera som draghjälp för övrig idrottsverksamhet, eller.....?
Nu skall jag gå till ishallen för att kolla HC Lidköpings U16 Elit möta HV71. HCL som fortfarande är obesegrade i hockeyns elitserie för 16-åringar. Rapport kommer senare.
Stigande oljepriser orsak till höjt biljettpris??
Kanske ett alternativ till kollektivtrafik?
Har just läst dagens NLT (Nya Lidköpings-Tidningen) och får informationen från Västtrafik att de tvingas höja biljettpriserna med 4%. Kanske inte så överraskande i sig men det som onekligen överraskar är motiveringen, DET HÖJDA OLJEPRISET!!! Oljepriset som under senaste tiden halverats, från 140 dollar per fat till 70 dollar per fat. Drivmedelspriset har sänkts med omkring 1 krona litern senaste tiden och Västtrafik talar om det höga oljepriset. Kanske dags att vakna upp och se verkligheten, det räcker inte med att på storslagna kampanjaffischer basunera ut att de varje dag har 300 000 resenärer, det gäller i första hand att vara ärlig mot dessa och kanske få fler som använder sig av kollektivtrafiken.
Kravet är i första hand att tillhandahålla den turtäthet som efterfrågas samt ha en prisnivå som gör det intressant att åka. Som det är nu är det tyvärr billigare att ta bilen om man skall åka exempelvis en mil ToR. Miljötänkande i all ära men den privata ekonomin är trots allt en viktig del för de flesta av oss.
Läs mer
http://www.vasttrafik.se/sv/